Božští předkové
Trpaslíci uctívají své předky a nikoli nadpřirozené bohy. Věří, že duchové předků na ně shlížejí, řídí jejich činy, soudí jejich chování a rozhodují, zda vedli dobrý život. Nejuctívanější jsou božští předkové.
Trpasličí úcta ke svým předkům se táhne k jejich prvotním božským předkům. Trpaslíci přisuzují všechny druhy velkých činů svým vzdáleným prapředkům. Trvají na tom, že duchové předků na ně stále shlížejí, aby nejen radili v jejich činech, ale také hodnotili jejich úspěchy a rozhodli, zda jsou hodni.
Nejdůležitější božský předci jsou Grungni, Grimnir a Valaya. Podle trpasličí tradice byli tito prapředci vyřezáni časem ze skály prvních hor. Trpaslíci věří, že jejich rasa je potomkem přímo těchto tří prapředků. Gazul, mladší bratr tří hlavních božských předků chrání ducha klanových předků. Smendnit, Thrungni a Morgrim jsou jiní božští předkové, jejichž uctívání se váže na určité klany.
Náboženství je nedílnou součástí trpasličí společnosti. Naplňuje roli přesahující obvyklé hranice diktované klanem a v menším měřítku cechy. Také hraje roli v jistých společenských funkcích jako výměna svatebního slibu, rozhodnutí o přečinech proti zákonu, vysvěceních nových osad a provedení pohřebních obřadů.
Členové kněžstva jsou drženi ve velké vážnosti pro své vědomosti a proto, že jsou představiteli božských předků. Mnoho sporů mezi klany a pevnostmi bylo vyřešeno vyjednávajícím úsilím kněží.
Víra v předky
Trpaslíci neuctívají bohy jako my. Jsou to realističtí lidé a dávají přednost obracet svou víru a důvěru ve věci pevnější než vzdálené, nestarající se o božstva. Pro trpaslíky je život jen první částí existence. Nečeká na ně ponuré podsvětí Morrovo. Trpaslíci věří, že po smrti se jejich duše ponoří do země k samotným základům hor, kde budou sídlit v síních předků. Tento duchovní domov byl vytvořen Grungnim a osídlen ostatními bohy předky po jeho smrti. Všechny trpasličí duše končí v síních předků, ale kde v těchto síních dlí závisí na tom, jaký trpaslík prožil život.
Největší trpaslíci, králové a mocní válečníci, učení runotepci a chvástaví kováři, sedí poblíž čela velkých hodovních stolů blízko bohů předků. Trpaslíci menší cti a činů sedí odpovídajíce tomu dále nebo na jedné straně stolu vyhrazenému jejich klanu, pevnosti či cechu. Ti trpaslíci, kteří za života neodčinili hanbu nebo zločin musí sloužit v síních předků jako služebníci, nosit pivo a jídlo těm, kdož hodují u stolů. Jen pokud je jejich dluh zrušen, je jim umožněno zaujmout vlastní křeslo.
Mimo hodovní síň je velká komnata, kde končí duše zabíječů. Zde se největší zabíječi chlubí svými příběhy bojů a války a nekonečná vlna goblinů proudí dovnitř, aby byla rozsekána. Pokud bojovník padne, znovu se objeví v hodovní síni, kde si může usrknout piva a ukousnout jídla, dokud se znovu nepřipojí k nekonečnému boji. Ač to může pro nižší rasy vypadat jako prokletí, pro trpaslíky je velkou zábavou být účastníkem této věčné bitvy.
Trpaslíci uchovávají své mrtvé s velkou pečlivostí, jelikož věří, že jakékoliv poškození mrtvoly se odrazí na duši v poživotě. Pro některé jsou bojové jizvy a válečná zranění znakem velké hrdosti. U jiných tato zohyzdění zavedou jejich duši do temných žalářů pod síněmi, do neosvětlených jeskyní nedotčených trpasličíma rukama. Zde budou věčně putovat, navždy se snažící být znovu celí.
Trpaslíci nehledají přízeň svých božských předků, ale místo toho je ctí a vzdávají poctu jejich činům. Možná jen Sigmar je tak blízko svému lidu jako božští předkové svému, neboť jako božští předkové kdysi kráčel mezi námi, a tak zná naše srdce a mysli. Předek může hledět vlídně na činy svých potomků a prohodí za ně dobré slovo s Gazulem, aby jim zajistil dobré místo u stolů. Pokud je vzpomínkám na předka věnována náležitá úcta a jeho hrobu náležitá péče, je to pravděpodobnější. Pokud ne, trpaslík musí stát před soudem bohů předků, když dorazí. Nejprve je trpaslík posuzován podle svého bohatství. Dále je posuzován podle svých činů v boji. Potřetí a nakonec je posuzován podle svých činů v míru a úspěchů ve svém životě. Jeho chyby jsou váženy proti jeho ctihodným činům a je mu přiděleno vhodné místo.
Na toto čeká před velkou branou v Gazulově komnatě a vstupu do síní a některé trpasličí duše zůstávají v této čekárně navěky, pokud nejsou jejich těla řádně pohřbena do země. Pokud není možné najít trpaslíkovy pozůstatky nebo je řádně pohřbít v době smrti, provádějí trpaslíci velmi uzavřené obřady k naplnění osobního předmětů zesnulého jeho duší. Tento předmět se stane fyzickou podobou a může být pohřben v zastoupení v příhodnější době.
Znaky předků
Trpaslíci tvoří mnoho ozdobných kusů ze zlata, stříbra, bronzu a drahokamů. Z těchto jsou možná nejdůležitější znaky předků nošené na korouhvích, vyryté do štítů, vykované do helem nebo nošené jako brože a náhrdelníky.
Znaky předků zobrazují jednoho z trpaslíkových předků. Nejobvyklejší z nich je Grungni, Grimnir a Valaya, stejně jako někteří z nižších bohů předků. Avšak každá država a klan má také vlastní znaky předků k připomenutí životů a činů slavných a velebených králů, zemanů, inženýrů a dalších trpaslíků minulosti. Jak ochmířenec roste, učí se identifikovat různé znaky předků používané jeho klanem, a jak přichází do let, vybere si toho, který podle něj nejlépe představuje jeho schopnosti a hodnoty. A tak učené oko dokáže říct mnohé o trpaslíkovi a jeho postojích podle znaku předků, které nosí.
Grungni – božský předek dolování a kamenictví
Grungni, bůh dolování, je nejdůležitějším trpasličím božským předkem. Byl to on, kdo se poprvé zavrtal do skály, doloval rudu a roztavil jí na kov. Je mu přisuzován vynález železa a oceli, což umožnilo trpaslíkům zničit nepřátele silou zbraní. Jeho velký chrám je v pevnosti Karak Azul, který je znám svými zbrojírnami a kovárnami zbraní. Manžel Valayi.
Je bohem dolování a kovářství a jeho největší svatyně se nachází v pevnosti Karak Azul známé pro své hojné zásoby železa, kovárny a zbrojírny. Podle prastarých zápisků, to byl Grungni, kdo první naučil trpaslíky dolovat minerály ze skály a tvarovat kov. Také to byl Grungni, kdo první naučil trpaslíky zapisovat magické runy a dal jim nástroje a způsoby k obraně proti svým nepřátelům.
Hlavními Grungniho krédy jsou sliby a čest, základy, na nichž je vystavěna trpasličí společnost.
Popis: Grungni je hlavním božským předkem trpasličího panteonu. Připisuje se mu naučení trpaslíků všem uměním, kterými jsou proslaveni. Podle trpasličí tradice Grungni vyrobil některé z nejmocnějších trpasličích artefaktů. V trpasličích legendách vedl trpaslíky ze zvyšujících se nebezpečí v horním světě a do bezpečí země a byl zbožštěn jako božský předek dolování a podzemních míst.
V mnoha zpodobněních je Grungni zobrazen v kroužkovém brnění s vidlicovitým vousem nesoucí hornický krumpáč, jeden ze svých hlavních symbolů. Má také válečnou stránku a v tom případě nese Drongrundum ( přeloženo jako ‘Hromokladivo’ ), prastaré a mocné runové kladivo. Říká se, že dokáže procházet jakoukoliv zdí vytvořenou kamenem či kovem.
Znak: Grungniho hlavním znakem je krumpáč představující magický nástroj, který otevřel pro trpaslíky podzemní svět. Stylizované zobrazení tváře v helmě s dlouhým rozeklaným vousem, je někdy také používáno. Grungniho kněží jsou oděni v tmavě šedé s černým nebo stříbrným krumpáčem vyšitém na hrudi.
Oblast uctívání: Grungni je uctíván trpaslíky po celém Starém světě.
Svatyně: Největší Grungniho chrám je v Karak Azulu, největším střediskem kovodělnictví v trpasličí říši. Hlavní chrám a sídlo Grungniho kultu je však v metropoli Karaz-a-Karaku. Všechny ostatní chrámy jsou mu podřízeny. Každá trpasličí država ve Starém světě jakékoliv velikosti má vlastní chrám Grungniho, v mnoha případech má podobu velké svatyně u hlavní síně državy, kde se k uctívání schází všechno obyvatelstvo, bohatě zdobené výjevy z trpasličích mýtů. Na vzdálené straně chrámu stojí sochy Grungniho vedle stupně, kde stojí trůn s pulty. Kamenné lavice jsou rozestaveny v uspořádaných řadách před stupínkem. V lidských městech s velkou trpasličí populací jsou Grungnimu budovány podzemní chármy, obvykle pod budovou trpasličího inženýrského cechu.
Přátelé a nepřátelé: Kult Grungniho je přátelský se zbytkem trpasličího panteonu. Má máloco do činění s těmi ostatních ras, ale cítí nechuť k elfím kultům a je nepřátelský k přirozeným nepřátelům trpasličí rasy, zejména zelenokožcům a stoupencům chaosu.
Svátky: Menší oslavy Grungniho jsou konány každých deset dní s hlavním svátkem každých sto dní.
Požadavky kultu: Kult Grungniho je otevřen každému dospělému trpaslíku.
Nařízení: Vždy se snaž pozvednout pověst klanu řádnou dovedností.
Vždy zajisti, aby chodby a komnaty byly stavebně bezpečné.
Udělej opravu jakékoliv stavby, která se stává nebezpečnou.
Vždy se snaž z dolu vytěžit všechnu rudu a cenné kameny ke zvýšení blaha klanu a rasy.
Nikdy nenakládej marnotratně s nerostnými zásobámi země.
Nikdy se nevzdávej goblinům nebo jejich druhu.
Nikdy neodmítni příležitost ovládnout trpasličí državu, která padla do rukou nepřátel.
Nikdy nepropásni příležitost zabít temného trpaslíka, jelikož jejich existence přináší hanbu a potupu naší rase.
Grimnir Neohrožený, božský předek odvahy, boje a velkých činů
Válečný bůh trpaslíků, také známý jako Grimnir Neohrožený, bratr Grungniho. Zatímco u ostatních božských předcích trpaslíků se věří, že čekají v poživotě, Grimnir není přítomen, zmizev kdysi dávno, když zamýšlel putovat na sever uzavřít bránu chaosu, skrze níž se služebníci ničivých sil valili do světa a zamořovali zemi. K tomuto úkolu byl obdarován dvěma runovými sekerami vytvořenými samotným Grungnim a přetrvávají zvěsti, že tyto artefakty byly znovuobjeveny, ale o Grimnirově osudu nebylo nic zapsáno nebo to alespoň není učencům známo. Grimnir je zosobněním odvahy, nebojácnosti a válečnického ducha trpaslíků. Je patronem zabíječů a velká svatyně v Karak Kadrinu, Pevnosti zabíječů, je zasvěcen k jeho poctě. Hněv a zmar jsou Grimnirovými zásadami, nějak fatalistické povahou, ale také vlastnící neochvějný a pevný vzdor.
Popis: Podle legend Grimnir Neohrožený ochránil trpasličí lid na jeho prastarém putování do Hor konce světa. Bojoval s ledovými obry, obrovskými trolly, draky a tlupami potulných goblinoidů aniž by jedinkrát ustoupil. Je to díky tomuto legendárnímu trpaslíkovi a odvaze, kterou podnítil v těch, kdož putovali s ním, že tolik trpaslíků dorazilo do bezpečí Hor konce světa a nevzdalo se na cestě.
Grimnir představuje nezdolnou odvahu a nebojácnost trpasličí rasy. Když se dozvěděl o bráně, skrz kterou procházejí vojska chaosu na svět, rozhodl se Grimnir, že ji najde a uzavře vlastníma rukama. Zpívaje svou píseň smrti se pak vydal na sever spolu se svým synem Morgrimem. Blízko Norsky Grimnir zabil draka Glammendrünga. Grimnir uťal jeho spár a použil jej k vytvoření složitých rituálních jizev na svém těle, v konečném rituálu přípravy na nastávající bitvu.
Na kraji Pustin chaosu ti dva bojovali s démonickým knížetem Kragen’ome’nanthalem, potomkem Khorna, v titánské bitvě trvající tři dny. Na pokraji zhroucení a vykrvácení z mnoha ran zasadil Grimnir démonu smrtící úder a vyvolal tím hněv Khorna. Po odpočinku nařídil Grimnir Morgrimovi navrátit se a zaujmout jeho místo jako ochránce trpaslíků. Morgrim sledoval svého otce zmizet do oparu Pustin chaosu. Co se stalo s Grimnirem nikdo neví a trpaslíci o těchto věcech nemluví.
Někteří zabíječi trollů a obrů uctívají odvahu a chladnou kontrolu Grimnira nad hněvem a neovládatelným běsněním Bragniho a malují si Grimnirovu runu na svou kůži vlastní krví, aby se naplnili odvahou před velkými činy. Trpasličí stráže v temnotě pod světem nosí čelenky s jeho runou a někteří ji chytře umísťují na ornamenty šperků. Říká se, že skandování jeho jména dá pochybujícímu trpaslíkovi rozhodnost a odvahu potřebnou pro jeho úkol.
Popis: Grimnir je zobrazován jako mladý svalnatý a čilý trpaslík, který nosí brnění z gromrilu a dračích šupin a zvířecí kůže jako ochranu proti mrazu. Obvykle je zobrazován jako vesele se smějící nebo křičící jedinec s velkým a udržovaným vousem. V jedné ruce drží své mohutné runami pokryté válečné kladivo s Grimnirovou runou ve středu hlavice. V druhé ruce drží helmu vyrobenou ve tvaru dračí hlavy s vloženými zuby. Celá postava vyzařuje sebedůvěru, chrabrost a dobrou náladu. Grimnir obvykle stojí na hromadě těl a uťatých hlav z oblud, které zabil, aby ochránil svou rasu.
V Karak Kadrinu je zobrazován s holou hrudí a silnými svaly jako zabíječi, kteří ho ctí, pokrytý obřadními jizvami ( které podle legend byly vytvořeny samotným Grimnirem pařátem mohutného draka Glammendrunga ), s bodcem oranžových vlasů vyčnívajícími z jinak holé kůže. Nese runovou sekeru Az-Dreugidum ( přeloženo jako ‘Válečná sekera zhouby’ ), svou druhou čepel údajně daroval svému synovi, Morgrimovi.
Znak: Grimnirovým znakem je odvaha ( grimna ) a trpasličí slovo pro odvahu je odvozeno z jeho vlastního jména. Další znak je lebka překřížená kladivem nebo dvoubřitá sekera. Znak také spojený s Grimnirem, ale obvykle používaný jen staršími trpaslíky, je zářící hvězda. Důvod je ztracen po tisíciletí a teoretizuje se, že to je hvězda odvahy zářící jako příklad pro všechny či možná maják světla pro ty, kdož se odváží překonat překážky v cestě.
Grimnirovi duchovní nosí bílé či světle modré roucho se znakem Grimnira vyšitém stříbrnou či bílou nití s černým obrysem. Někteří také nosí znak lebky a kladiva nebo zářící hvězdy na kovovém řetízku kolem krku. Starší a výše postavení duchovní obvykle nosí znaky a řetězy z čistého Gromrilu na důkaz svého společenského postavení.
Oblast uctívání: Grimnir je uctíván kdekoliv jsou odvážní trpasličí válečníci. Ale je uctíván zejména v trpasličích pevnostech, které jsou ve stálém obležení nepřátelských vojsk, a také zabíječi.
Svatyně: Každá trpasličí pevnost, kde jsou válečníci, má svatyni Grimnira. Samosebou, největší a nepůsobivější svatyně se nalézají v pevnostech v Horách konce světa. Největší volně přístupná leží v Karaz-a-Karaku. Chrám v Zabíječské síni v Karak Kadrinu je větší, ale vstup je povolen pouze zabíječům. Chrámu v Karaz-a-Karaku vévodí velká socha Grimnira a jeho zdi jsou pokryty reliéfy z Grimnirova putování. Další velký Grimnirův chrám leží v Karaku Osmi vrcholů, ale je mimo dosah trpaslíků ovládajícím citadelu. Mnoho zabíječů se pokoušelo ho ovládnout, ale žádný neuspěl. V malých trpasličích komunitách jako ve velkých lidských městech je svatyně obvykle blízko nejstaršího a nejlepšího z trpasličích válečníků. Pokud jsou přítomni Grimnirovi duchovní, je jim samosebou přiznána čest udržovat Grimnirovu svatyni. Není neobvyklé, že je svatyně v domově městského trpaslíka. Svatyně jsou budovány ve tvaru obdélníku zobrazujícím válečné kladivo.
Přátelé a nepřátelé: Kult Grimnira je spřátelen se zbytkem trpasličího pantheonu. Nějaké vazby existují s kultem Grimnira a Bragniho, neboť přestože mezi nimi existuje konkurence, jejich duchovní a stoupenci si vzájemně čas od času pomáhají. Jinak má kult máloco do činění s bohy jiných ras, ale uznává Sigmarův kult, neboť oba to jsou válečnické kulty a Sigmar poskytl trpaslíkům pomoc. Je přirozeně nepřátelský s nepřáteli trpaslíků.
Svátky: Malá slavnost na Grimnirovu oslavu je 24. dne 3. měsíce, kdy prý Grimnir a jeho stoupenci poprvé spatřili majestátní vrcholky Hor konce světa. Tohoto dne všichni novicové a duchovní putují do Karaz-a-Karaku shromáždit se v hlavním Grimnirově chrámu. Zde celý den, od svítání do soumraku, poslouchají příběhy a legendy. Když slunce zmizí, donese se pivo, víno a ženy a oni pijí, jedí a radují se ve všeobecném veselí do dalšího rána. Jinak je Grimnir oslavován před bitvou a po vítězství.
Požadavky kultu: Grimnirův kult je otevřen každému trpaslíkovi, který je připraven smát se tváří v tvář nebezpečenství a plivnout do tváře smrti. I zabíječi, kteří jsou obvykle považováni za vyvrhele, jsou do tohoto kultu přijímáni. Obecně řečeno, stoupenci Grimnira jsou všichni válečníci určitého druhu a většina jeho stoupenců je nějakým způsobem spojena s válkou.
Nařízení: Zabíječi mají jen jedno nařízení, a sice vždy se pustit do boje, v němž je šance na úctyhodnou smrt, zejména za nepříznivých podmínek.
Nikdy se nevzdávej goblinům a jim podobným.
Nikdy se nevzdávej nikomu méně váženému, než jsi sám.
Nikdy necouvni před možností zúčastnit se na hrdinských skutcích a podobnými situacemi, kde můžeš dokázat svou odvahu. Jedině pokud by tvé činy přímo ohrozily jiné trpaslíky nebo osoby pod tvou ochranou.
Vždy se snaž zlepšit svůj osobní úspěch.
Nikdy neporuš slovo.
Pokud to nadřízení nařídí, útoč.
Kdekoliv nepřítel zaútočí, zůstaň při obraně neochvějný.
Vždy pomoz druhu ve zbrani.
Zůstaň na bojišť, ať boj dopadá jakkoliv.
Zabij tolik nepřátel trpaslíků, kolik je jen možné.
Valaya, božská pramáti krbu a domova, klanu, zdraví, pravdy a paměti
Valaya je jediná trpasličí božská předkyně a říká se, že založila největší trpasličí pevnost, město Karaz-a-Karak. Valaya je ochránkyně domova a klanu. Má zvláštní moc ochrany proti zlé magii. Je bohyní léčení a ochrany a žena Grungniho. Její jméno je často používáno jako ochrana proti zlému čarodějnictví. Její runa je zobrazována na korouhvích a brněních a údajně funguje jako ochrana proti škodlivé magii. Valayin dar trpaslíkům byl runa krbu a državy, základní kámen její moci v trpasličí společnosti.
Popis: Valaya je v trpasličím panteonu jedinečná, jelikož je jedinou ženou. Nicméně, to velmi dobře pasuje na tradiční hodnoty trpasličí společnosti, která je velmi patriarchální. Valaya je ochraná bohyně domova a hodnot trpaslíky považovanými za cenné, jako jsou drahokamy a drahé kovy, které získávají z hor.
Bohyně prý byla jednou ze zakladatek mohutné pevnosti Karak Osmi vrcholů. Dohlížela a radila králi mohutného města, když bylo stavěno. Jeden z osmi vrcholů byl po ní pojmenován a její portrét byl vyryt do samotného vrcholu s využitím sněhu jako jejích bílých vlasů. Valaya je někdy také známá jako Bílá paní, což odkazuje na vrcholek jejího jména a také její dlouhé a krásné vlasy.
Valaya je zobrazována jako trpasličí žena vysokého postavení, mladá a krásná podle trpasličích měřítek, ale s moudrostí věků v očích. Je oděna v rouchu purpurové barvy a prostého střihu ( což se odráží v oděvu jejích kněžek ). Nosí tradiční těžký zlatý náhrdelník trpasličí šlechty s vlastní runou vyrytou do dračího zubu. Má sněhově bílé vlasy dosahující až k nohám v copu po tradičním způsobu trpasličích žen. Buď drží knihu nebo má roztažené paže v gestu uvítání, nebo nesoucí runovou sekeru Kradskonti ( přeloženo jako ‘Mírotvůrce’ ).
Znak: Znakem Valayi je samosebou runa Valayi známá jako Valnazdel, poněkud primitivní runa ze Ztraceného věku, ale nikdy neztratila značnou hodnotu. To je přirozeně v souladu se skutečností, že bohyně má pro trpaslíky velkou důležitost. Kněžky Valayi nosí zlaté náhrdelníky s její runou vyrytou v zubu nějakého tajemného zvířete.
S Valayou je také spojena kniha, jelikož ona a její stoupenci jsou opatrovníky Knihy vzpomínek, proslulé knihy, kde jsou prý zapsány všechny události světa od dávné minulosti do současnosti. Písmo je trpaslíky považováno za něco podobného nejvyšší pravdě a kněžky Valayi mají obrovskou moc, jelikož vykládají pravdu věků, což je další stránka trpasličího uctívání minulosti jako základu budoucnosti, něčeho, co může být také nalezeno v uctívání předků.
Každá svatyně Valayi má vlastní verzi této knihy obsahující všechny události kdy zapsané kněžkami té konkrétní svatyně.
Oblast uctívání: Valaya je uctívána trpaslíky po celém Starém světě jako ochránkyně domu a klanu, skutečně jako ochránkyně celé trpasličí říše, ale také jako bohyně pravdy a paměti, jak je ctěna především uchovateli tradic a trpasličími králi, vejevůdci a veliteli, kteří mají často kněžky jako své rádce.
Svatyně: Svatyně Valayi jsou v každé trpasličí pevnosti a v každém větším městě, kde jsou přítomni trpaslíci, často blízko komnat královny, a největší je v Karaz-a-Karaku. Rytiny prastarých dob zdobí zdi svatyň a zdání všech minulých i přítomných věcí je ve svatyni všudypřítomné. Vždy je tam mohutný krb, kde hoří věčný oheň, u něhož mohou všichni trpaslíci nalézt odpočinek a domov. Komnata věků je také nezbytnou částí každé svatyně, je tu knihovna, ale důležitější je, že je tu uchovávána Kniha vzpomínek. Mocné svazky obsahují zápisy a moudrost věků.
Přátelé a nepřátelé: Kult Valayi je přátelský se zbytkem trpasličího panteonu. Je neutrální s většinou lidského panteonu kromě kultu Vereny, s níž má velmi dobrý vztah. Jako kult ochránkyně trpasličí říše je nepřátelská ke všem nepřátelům trpaslíků.
Svátky: Valaya je uctívána v malém každý den, jelikož mnoho trpaslíků se k ní modlí před večeří, děkuje jí za další den a žádá o požehnání jídla a domu. Hlavní svátky jsou o jarní a podzimní rovnodennosti, což zhruba odpovídá setí a sklizni plodin důležitých pro výrobu piva. Další oslavy probíhají na konci každého měsíce, kdy se trpaslíci shromáždí do jejích svatyň a žádají ji o požehnání a ochranu trpasličí rasy před nepřáteli. Po těchto okázalých rituálech začnou shromáždění trpaslíci oslavovat další měsíc dobrým jídlem, dobrým pitím a společností kamarádů trpaslíků.
Požadavky kultu: Kult Valayi je otevřen všem dospělým trpaslíkům obou pohlaví, nicméně kněžky kultu jsou obvykle ženy. Zdají se obvykle zbožnější a pečlivější ve svých studiích tam, kde se mužští stoupenci starají o ostatní aspekty každodenního života.
Nařízení: Mluv s Hlasem Valayi a vždy si pamatuj tuto poctu, mluv jen pravdu.
Vždy dodržuj slovo.
Nikdy neodmítni pomoc potřebnému trpaslíkovi, pokud řečený trpaslík nepropadl chaosu.
Nikdy neprozraď tajemství trpaslíků cizinci, zejména nepřátelům trpasličí rasy.
Nikdy se nevzdej goblinům a jim podobným.
Vždy se snaž pomoci trpaslíkovi a pokud je to nutné, chraň jej svým životem.
Vždy se snaž zachovat znalosti obecně a Knihu vzpomínek zejména. Naše minulost je klíčem k budoucnosti, když se ztratí, jsme všichni ztraceni.
Vždy poskytni pomoc zraněnému nebo churavému trpaslíkovi.
Vždy pomoz trpasličímu příteli v nouzi.
Vždy se zabývej potřebami mladých.
Vždy ochraňuje jiného trpaslíka před ublížením, zejména z rukou trpasličích nepřátel.
Nikdy nedopusť, aby se trpasličí pivo dostalo do rukou nepřátel, jen pokud by to mělo zachránit trpasličí životy.
Nikdy neprodej nebo nenalývej zkažené pivo.
Bragni, trpasličí bůh zabíječů
Popis: Bragni je mladším bratrem Grungniho, který byl nucen hledat smrt jako zabíječ trollů po své nedbalé práci v chodbách, které se zřítily a zabily několik trpaslíků. Bojoval dlouho a těžce, aby získal čestnou smrt a byl nakonec odměněn božstvím. Je předkem všech trpasličích zabíječů.
Je zobrazován jako široký a svalnatý trpaslík s dlouhým bujným vousem a do špice ostříhanými vlasy. Barva jeho vlasů závisí na druhu zabíječe, který se k němu modlí, zabíječi trollů trvají na oranžových vlasech, podle zabíječů obrů má buď oranžové nebo černé vlasy, a několik zabíječů draků zastává názor, že jeho vlasy jsou zelené a nebo pruhované. Nosí kroužkovou košili jako jedinou ochranu, má náhrdelník ze zubů oblud, které zabil, a nosí velkou dvousečnou sekeru. Zlaté řetězy vedou od nosu k uším a jeho tělo zdobí mnoho různých zlatých šperků spolu s proslulým tetováním.
Znak: Bragniho hlavním znakem je dvousečná sekera. Bragni má také runu sestavenou ze dvou trpasličích run pro zabití ( dreng ) a pouto ( baraz ). Je velmi málo Bragniho duchovních a ti nosí roucho se znakem oranžové sekery nebo Bragniho runu stejné barvy. Na řetízku nosí malou zlatou verzi sekery.
Oblast uctívání: Bragni je uctíván jen trpasličími zabíječi.
Svatyně: Svatyně Bragniho existují jen tam, kde je Bragniho duchovní postaví, jedna je v Karaz-a-Karaku a Karak Azgalu, ale ostatní prý stojí v horských oblastech po celém světě. Svatyně jsou stavěny do podoby trojúhelníku, stylizovaného obrazu Bragniho čepele.
Přátelé a nepřátelé: Kult Bragniho je přátelský k ostatním trpasličím bohům, zejména ke svému staršímu bratru Grungnimu. Má máloco do činění s bohy jiných ras, jistá zášť existuje mezi Brangnim a bohem válečných tanečníků Adamnan-Na-Brionhou. Kult je velmi nepřátelský k nepřátelům trpasličí rasy.
Svátky: Bragni má dva svátky jmény Hexentag a Geheimnistag. Tyto dva dny jsou upřednostňované, neboť jsou temní bohové a jejich služebníci obzvláště aktivní. Narozdíl od většiny tvorů duchovní Bragniho a samosebou zabíječi loví nepřirozené tvory chaosu a další obludy, které jim zkříží cestu.
Požadavky kultu: Kult Bragniho je otevřen jen trpasličím zabíječům, tedy zabíječům trollů, zabíječům obrů, zabíječům draků a zabíječům démonů.
Nařízení: Požadavky Bragniho kultu se staly modelem pro kodex cti trpasličích zabíječů a dodržují je i ti, co zcela neuctívají Bragniho.
Vždy pomoz trpaslíkovi, který se pokouší znovu získat ztracenou trpasličí pevnost.
Vždy bojuj s chaosem na smrt, kdykoli a v jakékoliv podobě se objeví.
Znič všechny temné trpaslíky, s nimiž se setkáš.
Čisti svou zbraň.
Drž své slovo.
Nikdy nepoužívej střelné zbraně při hledání čestné smrti.
Nikdy se nevzdávej goblinoidům.
Gronrhun, trpasličí bůh ohně, oceli, kamene a řemesla
Popis: Podle legend byl Gronrhun prvním trpasličím kovářem a tedy předkem všech řemeslníků. Prý vymyslel nějaké runové znaky a zejména ty ryté na zbraně a brnění k jejich posílení.
Gronrhun představuje velmi milovanou část trpasličí společnosti, zejména co se týče umu, schopnosti vyrobit i nejdrobnější smrtící věc jako dýku vypadající jako umění. Gronrhun je předkem a patronem kovářů, runotepců, klenotníků, řezbářů a všech dalších tradičně spojených s řemeslem. I obyčejní trpasličí kováři volají jeho jméno, když vyrábějí obzvláště krásnou práci. Pokud se dá práce před kováře, její síly prý překoná běh času.
Gronrhun je zobrazován jako široký svalnatý trpaslík oděný v těžké kožené boty a kalhoty a nesoucí na těle jen kovářkou zástěru. Jeho obrovské pěsti jsou pokryté těžkými kovovými rukavicemi a drží malé kladivo pro jemnou práci v jedné ruce a těžké kladivo kovářů ve druhé. Gronrhunova kůže je obvykle zpocená od hodin strávených před výhní a má rozcuchaný bílý vous. Obvykle stojí před kovadlinou.
Znak: Gronrhunovým znakem je kovadlina ( grong ) se znakem runy ( rhun ). Tyto dvě trpasličí slova jsou odvozena od Gronrhunova jména. Ale také se používá malé a velké překřížené kladivo. Někdy je na starých obrázcích s Gronrhunem spojen černý havran, který sedí blízko kovadliny a pozorně sleduje práci. Někteří si myslí, že havran je poslem od Morra a dohlíží na smrtící předměty vyráběné Gronrhunem. Ať je to jakkoliv, černý havran se občas nachází blízko Gronrhunových duchovních a také blízko trpasličích kovářů či řemeslníků. Někteří jsou přijati jako osobní domácí zvířata takových trpaslíků.
Gronrhunovi duchovní nosí černá roucha s krátkými rukávy, takže je možné vidět těžké kovové rukavice, jež nosí na rukou. Gronrhunův znak je vyryt na levou část hrudi jejich roucha čistým stříbrem a někteří také nosí znak kladiva na masivním řetízku kolem krku.
Oblast uctívání: Gronrhun je uctíván po celém světě. Kde jsou trpasličí řemeslnící, je také uctíván Gronrhun.
Svatyně: Každá trpasličí država ve Starém světě, kde jsou trpasličí řemeslníci, má svatyni Gronrhuna. Samosebou, trpasličí pevnosti mají větší a nádhernější chrámy, ale menší také existují. V malých komunitách je svatyně obvykle umístěna blízko nejstaršího a nejlepšího řemeslníka. Je stavěna do podoby výhně a oltářem v podobě kovadliny.
Přátelé a nepřátelé: Kult Gronrhuna je přátelský se zbytkem trpasličího panteonu. Nějaké spojení exituje mezi kulty Gronrhuna a Morra, ale jinak má kult máloco do činění s bohy ostatních ras. Je přirozeně nepřátelský k nepřátelům trpasličí rasy.
Svátky: Malé oslavy se konají jedenáctého dne jedenáctého měsíce, o němž se věří, že se tehdy Gronrhun narodil. Tohoto dne se všichni řemeslníci shromáždí v Gronrhunově svatyni, kde sedí od svítání do soumraku a uvažují o umění svého řemesla v poctě předkům. Když slunce zmizí, je přineseno pivo a jídlo a oni jedí, pijí a tancují do dalšího rána.
Požadavky kultu: Gronrhunův kult je otevřen každému trpaslíkovi zabývajícím se řemeslem. To znamená kovářům, runotepcům, zbrojařům, rytcům, zlatníkům, kameníkům a podobným.
Nařízení: Nikdy nevyrob nic za použítí menších schopností, než jsi schopen, pokud není zákazník někdo, ke komu chováš zášť.
Nikdy se nezabývej prací, pokud v ní není tvá duše.
Nikdy se nespolčuj s osobami, jimž jde jen o zisk a nechávají své řemeslo trpět.
Nikdy se nevzdej goblinům nebo jim podobným.
Gazul, božský předek podsvětí
Popis: Nižší božský předek Gazul je ochráncem mrtvých. I v době božských předků Gazul dlouho přemýtal o smrtelnosti své rasy. Narodil se mimo klan, ale přesto založil trpasličí tradici uctívání svých předků, ať živých nebo mrtvých.
Ponurý trpaslík Gazul má temně černé vlasy a vous s šedými pramínky, zejména na spáncích a u koutků. Obvykle je zobrazován v brnění z černého kovu a v černém plášti s runovým mečem.
Znak: Gazulovým hlavním znakem je stylyzovaný vchod do jeskyně, který představuje vstup do podsvětí, kde sídlí duchové předků. Druhým znakem je očistný plamen. Kněží Gazula se odívají do černé s rudým lemem a nosí na pravé hrudi Gazulovu runu.
Oblast uctívání: Gazula uctívají všichni trpaslíci ve starém světě. Jeho kult je obzvláště silný v Horách konce světa.
Svatyně: Každý trpasličí država má Gazulův chrám. Ty jsou vždy pod zemí a sousedí s hrobkami. Velké Gazulovy sochy stráží vstup do chrámu a hrobek. Uprostřed chrámu stojí malý oltář, kde ti vzdávající čest mrtvým mohou také vzdát čest Gazulovi. Malé Gazulovy svatyně jsou i u malých trpasličích osad, blízko jejich pohřebišť.
Přátelé a nepřátelé: Gazulův kult je v dobrých vztazích s ostatními kulty trpasličího panteonu. Je přátelský s kulty Sigmara a Morra, jinak má máloco do činění s kulty jiných ras. Jak se dá očekávat, je nepřátelský k nepřátelům trpaslíků a zejména proti nekromantům a nemrtvým.
Svátky: Gazulovy nejsou zasvěceny žádné svátky. Božský předek je uctíván během pohřebních obřadů za zesnulého trpaslíka.
Požadavky kultu: Členem Gazulova kultu se může stát každý dospělý trpaslík.
Nařízení: Vždy se postav znesvěčovačům mrtvých, zejména nekromantům.
Nikdy neodmítni provést pohřební obřady pro jakéhokoliv zesnulého.
Nikdy neruš posvěcené pohřební místo.
Smednir, tvarovatel rudy
Popis: Smednir je božský předek jistého významu, protože je patronem kovovýroby a čištění rudy. V trpasličích legendách to byl Smednir, kdo naučil svého mladšího bratra Thungniho umění řemesel a hutnictví. Společně vyrobili většinu velkých runových zbraní božských předků a legendárních králů včetně kladiva Ghal-Maraz, které patřilo velegráli Kurganovi a bylo dáno jako dar lidskému válečníku Sigmarovi.
Smednir je obecně zobrazován jako svalnatý trpaslík v kožené zástěře s vousem spleteným do copu a přehozeným přes rameno od plamenů výhně. V pravé ruce drží kladivo.
Znak: Smednirovým hlavním znakem je kovadlina, na níž ková velké poklady trpasličí rasy. Smednirovi kněží obvykle nosí vousy spletené do copu.
Oblast uctívání: Smednir je uctíván trpaslíky po celém Starém světě.
Svatyně: Většina trpasličích dílen ma jednu či více Smednirových svatyní a jeho oltář bývá v každé državě.
Přátelé a nepřátelé: Smednirův kult je v přátelských vztazích s ostatními trpasličími božstvy. S ostatními rasami má máloco do činění, ale je nepřátelský ke gobliním rasám a všem přirozeným nepřátelům trpasličí rasy.
Svátky: Přelom roku je hlavním Smednirovým svátkem označujícím dokončení staré práce a začátek nové. Krom toho namá Smednir žádné pevné svátky. Je běžné modlit se k němu před započetím těžby nebo výroby a poděkovat za úspěšné dokončení.
Požadavky kultu: Smednirův kult je otevřený každému dospělému trpaslíkovi.
Nařízení: Nikdy nevyrob předmět, který není tím nejlepším, co můžeš vyrobit, učinit tak znamená zneuctít Smednira, své dílo i sebe.
Nikdy nevyrob zbraň nebo brnění pro netrpaslíka, který dříve neukáže své přátelství a věrnost trpasličí rase.
Pracuj jen s nástroji, které si sám vyrobíš, a pečlivě je udržuj.
Thungni, božský předek runotepců
Popis: Thungni je bohem runové magie a runotepců. Podle trpasličí tradice putoval Thungni během velké migrace hluboko do země. Strávil značnou dobu na místě nazývaném Ankor Bryn, Zářící říše. Když se objevil, přinesl Thungni trpasličí rase tajemství runové magie.
Thungni a jeho potomci se snažili vyrobit pro trpaslíky mocné zbraně, než na ně udeří katastrofa předpovězená Grungnim. Thungni vyrobil některé z nejmocnějších ronových zbraní. Některé se ztratily během genereací válek, ale mnohé přetrvávají ve vlastnictví trpasličích pánů.
Thungni je zobrazován s rudohnědými vlasy a vousem. Je obvykle v plné zbroji s krunýřem popsaným svou osobní runou. V jedné ruce drží runovou hůl symbolizující jeho moc a umění runotepce. V druhé má runové kladivo.
Znak: Thungniho hlavní znak je jeho osobní runa na kladivu. Symbolizuje jeho roli jako božského předka runotepců. Páni run a jiní klanoví starší nosí tmavě šedá roucha při obřadech přijímání nových runotepců do jejich povolání.
Oblast uctívání: Thungni je uctíván trpasličími runotepci v celém Starém světě.
Svatyně: Thungni nemá oficiální chrámy. V trpasličích državách jsou Thungniho svatyně umístěny u dílen runotepců. Runotepci sídlící mimo državy včetně vyhnanců udržují malé svatyně ve svých dílnách, ale pokud žijí mezi lidmi, nechtějí své povolání odhalit, a tyto svatyně jsou skryty.
Přátelé a nepřátelé: Thungniho kult je přátelský s ostatními trpasličími kulty a zejména pevné vazby má s kultem Grungniho. Má málo co do činění s jinými rasami, ale je nepřáteský k nepřátelům trpaslíků. Navíc je nepřátelský k lidským čarodějům, kteří si myslí, že jsou lepší než runotepci.
Svátky: Tento kult nemá svátky.
Požadavky kultu: Kult Thungniho je otevřen všem runotepcům.
Nařízení: Nikdy neodhal tajemství psaní run nikomu jinému než jinému runotepci či pečlivě vybranému učni.
Nikdy nenech runovou zbraň padnout do rukou nepříteli trpaslíků, i kdyby musela být zničena.
Vždy prozkoumej každou zvěst o ztracené runové zbrani, a pokud možno jí získej.
Nikdy nenech netrpaslíka, který nějak získal nějaké vědomosti o runové magii, aby své znalosti využil.
Morgrim, božský předek inženýrů
Popis: Morgrim byl první trpasličí inženýr. Vymyslel a naučil svůj klan technikám výroby strojů, válečných i jiných. Před příchodem chaosu vyrobil Morgrim několik šípometů a katapultů všech velikostí a vymyslel pasti, které vytvořily první obrannou linii před vpádem hrůz předpovězeným Grungnim. V poslední fázi prvního vpádu chaosu se Morgrim přidal ke Grimnirovi na jeho putování k bráně. Na rozkaz svého otce se neochotně vrátil ke svému lidu, bera s sebou jednu jeho sekeru.
Morgri je zobrazován jako trpaslík v kroužkové košili s opaskem plným nářadí. Je často zobrazován s prachem ve vlasech a vousech a olejem na rukou.
Znak: Morgrimovým hlavním znakem je stylizovaný katapult, druhotným znakem je provaz a kladka.
Oblast uctívání: Trpasličí inženýři po celém Starém světě uctívají Morgrima.
Svatyně: Všechny inženýrské cechovní síně včetně těch u vystěhovalců mají Morgrimovu svatyni. Nějvětší je ve Zhufbaru, nejindustrializovanější državě trpaslíků.
Přátelé a nepřátelé: Morgrimův kult je přátelský ke všem ostatním kultům trpasličího panteonu, zejména k těm Grungniho a Grimnira. S jinými rasami má máloco do činění a je nepřátelský k nepřátelům trpasličí rasy.
Svátky: Letní slunovrat je hlavní Morgrimovou slavností. Označuje dobu na vyčištění nepořádku po úsilí minulého roku, dokončení starých projektů a začátku nové práce. Navíc jsou modlitby k Morgrimovi činěny na začátku nové práce, zejména při výrobě válečných strojů a důlních náčiní.
Požadavky kultu: Morgrimův kult je otevřen všem trpasličím inženýrům.
Nařízení: Kdokoliv, kdo ukrane nebo nečestně prodá inženýrská tajemství, musí být pohnán před trpasličí soud.
Řemeslo musí být na nejvyšší úrovni, odbytá práce je neodpustitelná a hanebná.
Nezvládnuté nebo nebezpečné novoty nesmí být provedeny, zejména ne na škodu výrobku.
Všechny vědomosti jsou svaté a musí být chráněny, i za cenu nových nápadů.
Všechny výrobní fáze inženýrského díla musí být doprovázeny pronášením příslušných cechovních litanií a zaříkání.
Kulty předků
Popis: Z trpasličího pohledu nemůže být uctívání klanových předků odděleno od každodenního života. Žádný podnik nemůže být započat bez provodení řádných obřadů žádajících o požehnání předků. Tyto obřady jsou různé pro různé klany a členové klanu se učí obřadům od útlého dětství.
Mnoho ctěných předků bylo zakladately klanu nebo vykonalo hrdinské činy po době božských předků.
Znak: Každý kult předka má přiměřené klanové znaky.
Oblast uctívání: Kulty předků se dají najít u všech trpaslíků ve Starém světě.
Svatyně: Všechny klanové síně a rodinná sídla mají malé svatyně zasvěcené klanovým předkům. Ty mohou být prosté jako stolek s korbelem trpasličího piva nebo ozdobnější s portrétem předka a někdy jeho osobním vlastnictvím.
Přátelé a nepřátelé: Kulty předků jsou přátelské s ostatními trpasličími kulty. Mají máloco do činění s ostatními rasami, ale jsou nepřátelské ke gobliním rasám a ostatním přirozeným nepřátelům trpaslíků.
Svátky: Hlavním svátkem kultu předků je Den vzpomínek, slavený v každé državě.
Požadavky kultu: Všichni trpaslíci přísliší ke kultu předků svého klanu. Starší klanu uctívání vedou a jednají jako soudci ve sporech ve věcech kultu.
Nařízení: Vždy od Dni vzpomínek cti klanové předky.
Nikdy neproveď nic, co by znectilo památku klanových předků.
Před jakýmkoliv podnikem se vždy snaž získat požehnání předků.
Text z Anglického originálu Games Workshopu přeložil Horned Rat´s. Doupravil Dupi.