Herní strategie a taktika
Taktika starších trpaslíků
Pohyb 3 place
Dobře, žádný zdržování kolem toho. Jestliže chcete hrát trpaslíky, naučte se důležitý bod pro běh. Trpaslíci mají velmi, velmi krátké nohy. Podívejte se na jejich modely. Jsou menší a to vypadá jako by jejich nohy vyrostly přímo z kolen. To vzbuzuje zájem u trpasličích žen, ale v boji to znamená, že jsou velmi pomalí a nešikovní na chůzi či běh.
Jestliže máte romantické představy, jak běžíte ze svého kraje do nepřátelské rozmísťovací zóny, pak trpaslíci nejsou pro vás, mláďata. Trpaslíci mají základní pohyb 3″, sledují a prchají 2D6-1 palec. V trpasličím vojenské příručce je ukázka jak se ze slabin dělá cnost. Nazývají to odhodlání, než poněkud méně básnicky ale přesněji pomalý. Trpaslíci nemají jízdu ( vyjma najmutí DoW ), nemají magický pohyb ( kromě kovadliny ) a nemají létací jednotky ( kromě hydrokoptéry ). Takticky to znamená že obvykle nedostanete body za pronásledování soupeře či honění schovávajících se jednotek. Taky budete mít těžké časy při hrozbě útoku z boku. Taky obvykle bude na soupeři spočívat prvotní iniciativa bojů. Zatímco jsou jednotky které tyto slabší stránky vyrovnávají, jako jsou horníci, zálesáci a hydrokoptéra, hráč který se pokusí vyhrát s taktikou na zabíjení nepřítele útokem na jeho boky si může rovnou dát svačinu se svými předky.
Jediné stříbrné pravidlo je, že trpaslík má neúprosné pravidlo, které mu dovolí se neustále pohybovat o 6 palců i když jsou nepřátelské jednotky do 8 palců. To je hezký, ale nepřeceňujte to. Jestliže budete čekat, že to z vašich trpaslíků udělá trpasličí jízdu, budete rozdrceni. Nesmírně užitečné to je ve víru boje. Při větších bojích máte taktickou výhodu dostat se nepříteli do boku a to je zcela správně podle mě. Dovolí jim to manévrovat chladně v bojích, ovšem ne moc rychleji než většina vytrvalostních závodů.
Poslední slovo: Jestliže hrajete trpaslíky, jste pomalí. Není nic co byste proti tomu mohly udělat a budete čas od času frustrovaný a naštvaný s úmornou rychlostí vaší armády. Hlavně v bitvách kdy jsou body za posun k vlajce či do nepřátelské zóny. Takovýmto scénářům se vyhýbejte jak čert kříži. Tohle se může zdát deprimující a odstrašující, ale nenechte se odstrašit. Pomalý pohyb je nepochybně největší nebezpečí pro trpaslíky, ale jejich silné stránky to víc než dohánějí. Jen si pamatujte že trpaslíci jsou nakonec průbojnou armádou v boji. Jestliže dobře ovládnete trpasličí armádu, pak soupeřovu prvotní iniciativu po chvíli převezmete vy.
Dovednost se zbraněmi 4
Jeden z důvodů co může vzít nechuť z pohybu je jejich zatraceně dobrá manipulace se zbraněmi v boji a rvačce. Většina jiných hlavních jednotek vás bude trefovat na 4+ zatímco vy na 3+. To je to co děti volají sladkým a přidává to bod k dobru k fungujícím schopnostem. A jestliže máte dost bodů na přikoupení velkých zbraní, pak máte často příznivé vyhlídky na vítězství v boji i proti nejtvrdšímu nepřátelskému jádru.
Střelecká schopnost 3
Trpaslíci střílejí průměrně. Mohly byste si myslet že trénink a železná disciplína by je mohla udělat lepšími střelci, ale trpaslíci si vždy myslely že ruční dřevěné střelné zbraně patří jen elfům a taky díky nízké výšce těžko cokoliv přestřelíte. To znamená že ruční střelecké zbraně nezabijí tak často jak byste si přáli. Na druhou stranu když udeří, tak tvrdě. Ale od střelby jsou tu hlavně válečné stroje. Některé se nevyrovnají říši, což považuji za nefér. Ale i tak jsou některé, například katapult a varhaní dělo naprosto smrtící. Pokud vám nevybuchnou přímo do vousů.
Síla 3
Znovu průměr. Trpaslíci vědí že jsou díky tahání kilech váhy v dolech nejsilnější ve starém světě. Naštěstí si téměř všechny trpasličí regimenty můžou vzít velké zbraně. To jim přidá sílu nahoru, jak kdyby makaly v tělocvičně bez přestávky na pití piva. Některé speciální jednotky mají sílu 4, což je ještě lepší.
Odolnost 4
Jestli pomalost je vlastnost která vystihuje největší trpasličí slabinu, pak odolnost vystihuje tu nejsilnější. Trpaslíci jsou nesporně nejtužší rasou ve warhammeru. Jistě, další rasy mají také elitní jednotky s odolností 4, ale trpasličí kombinace odolnosti 4, dobře vyzbrojené jednotky a vysokého vedení z nich dělá tvrdý ořech na rozlousknutí ve starém světě. Vzhledem k jejich pohybu je odolnost jediné co jim dává šanci na bojišti a dovolí jim brát soupeři prapor, když se od nich odrazí znovu a znovu jak příboj o skálu. Hrdinové mají odolnost 5, což známeá, že jsou jako z kamene.
Život 1
Tady není co dodat. Žijem jen jednou. Hrdinové dvakrát. Vždycky je někdo ten vyvolený.
Iniciativa 2
Jo, to není tak dobrý. Je to rozhodující faktor a to znamená že trpaslíci většinou udeří jako poslední v boji. Částečně to řeší menší podstavce ( menší stopa ). Zatímco většina ras naběhne do boje bouchnout si co nejrychleji, trpaslíci počkají, klidně zaměří a udeří. Lepší je zabít soupeře než ukvapeně minout. Říkají to všichni trpaslíci, nebo aspoň ti co ještě žijí.
Útok 1
Sporná otázka. I jedna rána stačí k zabití. Veteráni mají dva. Hrdinové ještě víc.
Vedení 9
Jestli pohyb je pro trpaslíka nejvíce deprimující bod na seznamu, pak vedení je to poslední. Všichni trpaslíci mají vedení 9 až 10. Díky tomu je šance, když připočteme dovednost se zbraní, odolnost 4 a typický hod s velkou zbraní 2+ u vyzbrojených jednotek že nepřítel dostane pořádný kopanec do zadku, pokud si myslí že trpasličí armádu vytlačí z pole. Pro hlavní trpasličí jednotky to značně snižuje možnost útěku při hodu na slušné brnění. To obvykle znamená že bude mít skupinky regimentů vzdálených od sebe 10 a méně palců. Při porušení této vzdálenosti si pro vás potupně nepřítel vychutná jeden regiment po druhém. Ale tuto chmurnou myšlenku zažeňme.
Podle předlohy vytvořil Dupi.