Významná data
Trpaslíci vynalezli své runové písmo před dávnou dobou a využili jej k přesným zápisům o svých objevech a dohodách. Každá pevnost vždy udržovala vlastní historickou knihovnu, kde písaři zapisovali události týkající se té které pevnosti. Během let se některé z těchto svazků ztratily či byly zle poškozeny, ale i tak je historie trpaslíků velmi dlouhá dobře zmapovaná v porovnání s lidskými kmeny. Zvláště důležitá je Velká kniha nenávisti v Karaz-a-Karaku, která je v podstatě záznamem o dávných mstách. Velká kniha nenávisti je pouze jedna z mnoha knih tohoto druhu, neboť každá pevnost uchovává svou vlastní knihu nenávisti, každý trpasličí klan a spolek také svou vlastní a dokonce rodiny často zapisují záznamy dávných sporů se svými sousedy. Bohatství historických detailů těchto knih je obrovské a nemůže zde být zaznamenáno ve všech podrobnostech. Následující historický přehled zaznamenává jen omezený výběr důležitých událostí. Trpaslíci využívají zapisovací systém založený od vzniku Karaz-a-Karaku, ale data byla použita z obvyklejšího říšského kalendáře.
před -4500 Doba bohů praotců. Žádné psané záznamy z těchto dob se nedochovaly, ale legendy praví, že trpaslíci zahájili pomalou kolonizaci Hor konce světa kolem roku -5000 říšského kalendáře. Tento věk skončil příchodem chaosu, zmizením boha praotce Grimnira do Pustin chaosu a zmizením ostatních bohů praotců krátce po té. Trpasličí tradice tvrdí, že Grimnir držel bránu chaosu bojem s bohy chaosu a tak zachránil svět od jisté zkázy. Krátce před Grimnirovým zmizením se poprvé setkali trpaslíci a elfové a mezi těmito dvěma rasami se vytvořil přáteský vztah. -4119 V tomto roce Malekith a Snorri Bělovous, trpasličí velekrál, společnými silami konečně vytlačili poslední zbytky chaosu ze Starého světa. Po té obchod mezi trpaslíky a elfy prosperoval a trpaslíci založili mnoho nových pevností. -2839 Fénický král vznešených elfů Bel-Shanaar navštěvuje nově založenou trpasličí pevnost Karaz-a-Karak, kde je uvítán starým ale ctihodným Snorrim Bělovousem. Tito dva velcí králové uzavírají slib přátelství a Malekith zůstává v Karaz-a-Karaku jako králův vyslanec. Nějaký čas elfové a trpaslíci prospívají dokud se elfové nevracejí na Ulthuan, kde jejich zemi rozdělí občanská válka. -2188 Po mnoha staletích se elfové znovu vracejí do Starého světa. Trpaslíci se dozvídají o občanské válce mezi elfy a o zradě Malekitha. Dvě rasy začínají znovu obchodovat. Trpasličí řemeslnící dosahují nových úspěchů. -2005 Velká zrada kazí vztah mezi trpaslíky a elfy. Trpasličí obchodníci jsou přepadeni a povražděni, trpasličí osady vyplundovány a poctiví trpasličí řemeslníci ošizeni o své zlato. Trpaslíci dávají vinu elfům. Útočníky byli ve skutečnosti temní elfové vyslaní Malekithem zasít neshody mezi dvě rasy. Mnoho elfů je pobito trpasličími poutníky. Elfové oplácí stejně. Obě strany začínají shromažďovat armády. -2000 V tomto roce, přicházejí přes moře elfové a zakládají pevnost blízko Krag Bryn. Jejich prolhanost způsobuje nepřátelství mezi trpaslíky z Krag Bryn a Kazad Thrund. Nakonec královna Helgar Thrundsdottir a Drong Drsný uzavřou sňatek a na bojišti vyrovnají své záště. Dronga to však stojí život.Karak Zorn, pevnost ležící ve velkých horách Jižních zemí, se dostává do konfliktu s ještěry kteří zde sídlí. Dozvuky tohoto sporu se projeví ještě v budoucnosti. -1997 Trpasličí velekrál Gotrek Hvězdodrtič vysílá posla na Ulthuan v posledním pokusu zabránit válce. Trpaslíci požadují kompenzace a setkávají se s arogancí a vyslanec je vyhnán. Jako poslední urážku elfové oholí vyslanci vousy a díky tomu se následující válka u elfů zve Válka vousu. Trpaslíci nazývají konflikt Válkou proti elfům či Válkou odplaty. -1974 Snorri Půlruč, syn velekrále, je zabit králem Caledorem II po té, co vyzval elfa na souboj. -1968 Morgrim, bratranec Snorriho Půlruče, zabil elfího pána Imladrika v bitvě u Oeragoru. -1948 Elfí město Athel Maraya je vypáleno do základů trpasličí armádou vedenou Morgrimem. -1560 Bitva Tří věží u bran Tor Alessi. Trpaslíci porážejí elfy v obrovské bitvě o ovládnutí Starého světa. Gotrek Hvězdodrtič zabíjí Fénického krále Caledora II a bere si jeho Fénickou korunu jako kompenzaci za mnohá příkoří spáchané na jeho lidu. Vznešení elfové opouštějí svá města a plují zpět na Ulthuan či se stahují do lesů Lorenu. -1500 Po ukončení Války odplaty se trpasličí říše těší několika letem míru, než jsou Hory konce světa zasaženy zemětřeseními a vulkanickými erupcemi. Trpaslíci mluví o této katastrofě následujícím období zmatků jako o Věku strastí. Záznamy z mnoha pevností jsou ztraceny a i Velká kniha nenávisti v Karaz-a-Karaku podivně umlkla.Ze zbylých záznamů je jasné, že mnoho trpaslíků bylo zabito a nespočet dolů a malých osad zničeno. I větší državy byly těžce poškozeny, když se v zemi otevřely velké trhliny a celá patra byla zatopena žhavou lávou. Podzemní cesty jsou částečně zničeny a na mnoha místech zablokovány, což odřízlo jednu pevnost od druhé. Následuje období známé jako Gobliní války, ač mezi trpasličí nepřátele je nutné počítat také orky, ogry, trolly, skaveny a všechny další druhy zlých tvorů. Ti přišli ve stopách katastrofy, napadli pevnosti a zničili vše, co nedokázala zemětřesení. První padl Karak Unhor v roce -1500. Tato pevnost byla dobyta nočními gobliny a od té doby je známá jako Hora rudého oka.
-1499 Karak Varn, již zaplaven, když zemětřesení roztrhlo skálu, je zničen skaveny a nočními gobliny. -1498 Doly Ekrund dobyty orky po měsících těžkých bojů s mnohonásobně přečíslenými trpaslíky z Dračího hřbetu. V tomto roce a následně byly opuštěny strážní věže v Průsmyku vzteklého psa. -1457 Zlaté doly v Gunbadu padly do rukou nočních goblinů po mnoha letech sporadických bojů. Gunbad byl největší a nejbohatší důl v Horách konce světa a jedinečný zdroj bryndurazu či zářícího kamene, nádherného modrého krystalu velmi ceněného trpasličími umělci. -1387 Začíná válka o Stříbrnou stezku. Bitva zuří kolem hory Stříbroroh, dosud nejbohatšího trpasličího dolu. -1367 Hora Stříbroroh je dobyta orčím bosem Urkem Chmurnozubem, který opevnil důl a přejmenoval ho na horu Chmurnozub. -1362 Trpaslíci opouštějí poslední ze svých dolů a malých osad ve východní části Hor konce světa. -1250 V této době vulkán Bouřná hora, dlouhou dobu klidná, znova vybuchla a vyhnala orky, gobliny a trolly na sever. Ti napadli trpasličí zlatokopy a horníky. Osady Valhorn a Budrikhorn jižně od Karaz-a-Karaku jsou zničeny řádícími trolly. Následující pokusy zvládnout a vyhnat tyto tvory jsou známé jako Trollí války. -1245 Král Morgrim Černovous vede své vojsko na jih. Po několika bitvách zatlačuje orky a další zlé tvory z hor severně od Průsmyku vzteklého psa. Další trpasličí armáda vedená Logazorem Jasnobřitem míří na východ a získává zpět horu Gunbad, ale je donucena opustit doly, když přicházejí orčí posily. Hora Stříbroroh je napadena trpaslíky, ale armáda je nucena vrátit se zpět na západ, když se horda trollů a ogrů blíží ke Karaz-a-Karaku. Horda je úspěšně odražena od trpasličí metropole a těla mnoha trollů jsou navršena na velkou hromadu a spálena. Během následujících třech stovek let trpaslíci pokračují v znovuzakládání svých držav na a pod horami. Podzemní cesta je částečně vyčištěna a některé menší osady znovudobyty. Hrobky předků zničené ve Věku strastí jsou renovovány. -1190 Kadrin Rudovlas opouští Karak Varn s cílem pomstít se skavením hejnům, která zamořují tunely v jeho pevnosti. -1185 Výprava vedená runotepcem Kadrinem Rudovlasem čistí ruiny Karak Varnu a zahání skaveny hluboko do podzemí. Objevuje bohatou žílu gromrilu a žádá velekrále, aby mu dovolil nově osídlit starou pevnost. Horníci proudí do Karak Varnu a gromril se stěhuje do pokladnic velekrále. -1136 Kadrin Rudovlas je přepaden a zabit na břehu Černé vody, kde vede konvoj mul s gromrilem k velekráli. Kadrin zabíjí třicetšest statných orků, než utržuje smrtelné zranění a umírá. Jeho posledním činem je vhození svého runového kladiva do Černé vody, aby nepadlo do rukou nepřátel. Po Kadrinově smrti trpasličí država Karak Varn neustále slábne, až je nakonec dobyta skaveny. Karak Varn znovu padá do rukou nepřátel trpaslíků. -975 Bitva tisíců strastí. Král Skorri Morgrimson vede obrovskou trpasličí armádu na sever v pokusu znovudobýt Karak Ungor. Trpaslíci vyhánějí nepřátele z jižního údolí a brány, ale jsou přepadeni a zahnáni zpět, když se pokoušejí vstoupit do samotné pevnosti. Několik trpaslíků včetně Furgila, Skorriho nejmladšího syna, dokázalo proniknout do nižších pater, ale nevrátili se. Skorri vede zbytek armády zpět do Karaz-a-Karaku, kde krátce na to umírá. -750 Karak Azgal je napaden gobliny. Ti jsou odraženi po těžkém boji, ale pokračují dále a útočí na Karak Azul, kde dokáží dobýt západní sály a nižší oblast. Trpaslíci pokračují v boji a pomalu získávají vrch, až vytlačují vetřelce za cenu smrti mnoha udatných obránců. -740 Karak Azul je konečně očištěn od goblinů. -720 První zaznamenané spatření draka Skaladraka Incarnadina, který později zplodí mnoho draků včetně Grauga Hrozného. -701 Doly pracující v hlubinách Karaku osmi vrcholů se probourají do skaveních chodeb. Mnoho skavenů je pobito, než trpaslíci objeví rozsah skaveních nor. -650 Baragor, první král zabíječů, zasvěcuje velký chrám Grimnirovi v Karak Kadrinu. Přijímá jméno Ungrim, což znamená ‘vázán přísahou’ či ‘nesplněná přísaha’. Jeho potomci nosí jeho jméno dodnes. -513 Pád Karaku osmi vrcholů. Během období více než sta let počet skavenů a goblinů rostl, až se život stal stálým bojem o přežití. Trpaslíci byli zatlačeni do zmenšijící se oblasti, jak jeden po druhém padaly vrcholy do rukou vetřelců. Konec přišel náhle. Skaveni otrávili studny a použili otrávené plyny k udušení trpaslíků. V poslední chvíli nařídil král Lunn svým stoupencům, aby zapečetili hrobky starých králů a pevnost byla opuštěna. Král a zbývající trpaslíci přísahali, že se jednoho dne vrátí a získají zpět, co je jejich. -469 Karak Azgal je napaden a zničen orky a gobliny. Povzbuzeni snadným vítězstvím zelenokožci táhli napadnout Karak Drazh. Karak Drazh padl po dlouhé bitvě a po obsazení orky byl přejmenován na Černou skálu. Během následujících let byly kraje mezi Průsmykem vzteklého psa a Ohnivou horou obsazeny gobliny mimo trpasličí pevnost Karak Azul. Karak Azul je obležen, ale drží se. Posádka obránců pevnosti se rozrůstá a trpaslíky uprchlými z dobytých pevností. Pro trpaslíky je to smutná doba. -380 Orčí bojpán Ugrok Spalovač vousů vede orčí hordu na sever a útočí na Karaz-a-Karak. Mnoho menších osad je zničeno, nespočet dolů obsazeno a mnoho trpaslíků umírá. Trpasličí velekrál Logan Hrdovous je zajat orky a musí snášet velké utrpení z rukou svých trýznitelů. Trpaslíci rozlíceni k zuřivosti ztrátou krále vedeni Gorazinem Stříbrorohem nakonec zatlačují orky ze své metropole. Orčí armáda pokračuje v plenění v trpasličí říši dokud následujícího roku nejsou orkové poraženi v bitvě u Černé vody. -250 V této době prohlubují své obchodní kontakty s kmeny lidí v zemích, které se později stanou Říší. Lidé jsou špatní řemeslníci a učí se poměrně pomalu. -108 Daled Bouřič vede výpravu, která se snaží získat zpět ztracené poklady z Karak Azgalu. -15 Obchodní konvoj z Karaz-a-Karaku je přepaden na cestě do Šedých hor. Král Kurgan Železovous je zajat orky, ale je později zachráněn Sigmarem, knížetem kmene Unberogen. To se ukáže šťastou událostí, neboť přátelství mezi Sigmarem a Kurganem Železovousem se rozvine ve velké spojenectví mezi rasami trpaslíků a lidí. Z vděčnosti za záchranu trpasličí král dává Sigmarovi runové kladivo Ghal Mharaz, prastaré dědictví svého klanu. -1 Bitva v Průsmyku Černožár. Bitva je vyvrcholením velkého tažení vedeného trpaslíky a Sigmarem. Zelenokožci jsou postupně vyháněni ze zemí na západě Hor konce světa a mnoho orků a goblinů je zničeno či prchá do hor. V Bitvě v Průsmyku Černožár je zničena obrovská orčí armáda spojenými vojsky Sigmara a Kurgana, což ukončuje nadvládu orků nad krajem. Po té se Sigmar stává císařem a sjednocuje Říši.Vznik Říše otvírá nový věk pro trpaslíky. Mnoho trpaslíků putuje do Říše, kde pomáhá lidem vystavět svá první města. Trpasličí zedníci, tesaři a kováři jsou velmi žádaní a trpasličí práce je všude vážená. Jak Říše roste, trpaslíci a lidé zřizují cenné obchodní kontakty a do trpasličí říše se znovu vrací prosperita. Armády trpaslíků a lidí drží orky a gobliny v patřičných mezích. Několik výprav je vysláno dobýt ztracené pevnosti, ale k ničemu to nevede. 287 Trpasličí horníci objevují hnízdo draka Mordraka v horách jižně od Karak Azulu. 657 Thori Gundrikson objevuje gromril v jeskyních západně od Černé vody. Trpaslíci hloubí podzemní chodby a těží velké množství rudy během následujících let. Doly jsou nakonec zničeny skaveními vetřelci, ale ne dokud není gromril zcela vytěžen. 662 Objevení ztraceného domova Aldin Getgoldu v Horách dračího hřbetu Dorinem Heldourem a Katalinem Kandoomem. 684 Vrácení Sekery dní Dorinem Heldourem a Katalinem Kandoomem. Sekera byla objevena hluboko v ruinách Karak Varnu a byla přinesena zpět králi Finnovi Hořkochmurovi v Karaz-a-Karaku. 685 Dorin Heldour přináší kůži draka Fyrskara Finnovi Hořkochmurovi. Heganbor runotepec tvoří z kůže plášť zdobený mocnými runami. 742 Dorin Heldour a Katalin Kandoom osvobozují Elmadora a Oldora Finnsony z kobek Černé skály. Elmador se později stává velekrálem. 892 V tomto roce Kragg Příkrý vykovává runu kamene pod dohledem svého mistra Moreka Vrásečela. Stal se z něj největší a nejdéležijící runotepec věku. 1032 Skalf Drakobijec zabíjí draka Grauga Hrozného a prohlašuje se králem Karak Azgalu. Država zůstává zamořena gobliny, skaveny a dalšími obludami a trpaslíci se nesnaží ji dobýt. Skalf a jeho potomci zakládají město v údolí pod starým vchodem. 1111 Černý mor se šíří Starým světem. Trpaslíci zavírají své pevnosti. Skaveni se vynořují z podzemí a útočí na trpasličí pevnosti ve velkém počtu, ale trpaslíci se drží navzdory mnoha ztrátám. 1420 Země kolem Karak Kadrinu je sužována velkým drakem Skaladrakem Incarnadinem. 2010 Bitva Hladového lesa. Trpaslíci bojují v mnoha bitvách po boku Říše ve Válkách s upířími hrabaty. Účastní se nočního obléhání hradu Tempelhof a porážky upíří kněžny Emmanuelly. 2205 Bitva u Černých vodopádů. Armády trpaslíků a goblinů se střetly na břehu Černé vody. Trpasličí velekrál Alrik a gobliní bojpán Gorkil Dlabač očí jsou zabiti, když spolu bojují na kraji Černých vodopádů. Gobliní bojpán je smrtelně zraněn trpaslíkem, ale sráží svého soka ke zkáze přes okraj. Gobliní armáda je zahnána do ledových vod a mnoho goblinů přepadává přes vodopád a umírá se svým vůdcem. 2302 Velká válka proti chaosu. Armáda chaosu proudí ze severu a ničí zemi, kam přijde. Karaz-a-Karak je napaden, ale udrží se. Trpaslíci vysílají vojska k Praag, kde Magnus Zbožný odrazí obléhání. 2321 Bitva zvuku krvavé vody. Po zničení flotily lidských říší skavení flotila řádila kolem pobřeží Starého světa, plenila a ničila. Trpasličí lodě z Barak Varru našly a porazily skaveny v Černém zálivu. 2350 Hala inženýrského cechu v Karaz-a-Karaku byla zničena výbuchem způsobeným Burlokem Damminsonem a Svenem Hasslefriesanem při jejich pokusech s tlakovými nádobami. 2420 Gobliní bojpán Grom řádí v Horách konce světa, ničí horbky, doly a malé osady. Grom poráží trpasličí armádu vyslanou proti němu v Bitvě u Železné brány, než směřuje na západ do Říše. 2473 Belegar, potomek krále Lunna, se prohlašuje králem Karaku osmi vrcholů, když tam přichází a zřizuje tábor kolem staré citadely. Co začalo jako hledání pokladů se změnilo v pokus znovuovládnout kraj. Trpaslíci sestupují do hlubin a nacházejí mnohé poklady, ale jsou beznadějně přečísleni a leží ve stavu soustavného obležení. 2498 Bitva čelistí. Trpasličí armáda mířící na jih pomoci Karaku osmi vrcholů je napadena při průchodu Průsmykem vzteklého psa. Trpaslíci vedení Duregarem likvidují útočící orky a pochodují na jih. Trpasličí armáda je znovu přepadena v Bitvě u východní brány Karaku osmi vrcholů, ale s velkými ztrátami si probojuje cestu do pevnosti. 2503 Karak Azul je napaden orky vedenými Gorfangem Střevohnilem. Orkové se dostávají dovnitř zapomenutou chodbou a proudí do pevnosti zabíjejíce a pleníce. Vlastní rodina krále Kazadora je chycena v jeho trůním sále a mnoho z nich je odvlečeno do zajetí v kobkách Černé skály. Králův syn Kazrik je oholen a ponechán na místě přitlučen na otcův trůn jako poslední urážka starého krále. Orkové opouští pevnost a stahují se do Černé skály s mnohým lupem a zajatci. 2510 Bitva u strouhy zlomené nohy. Po deseti letech soustavného plenění je orčí bojpán Gnašrak poažen králem Ungrimem Železopěstěm z Karak Kadrinu. 2519 Bitva stovky děl. Gobliní horda bez varování napadá Zhufbar, ale není schopna prolomit opevnění. Armáda z Karaz-a-Karaku rychle pochoduje na pomoc sužované državě. Goblini jsou rychle rozehnáni, ale brzy se ukazuje, že goblini ve skutečnosti prchají před větší hrozbou. Během pár týdnů mohutná armáda ogrů obchází Karak Kadrin a pochoduje na Sporno. Armády Karaz-a-Karaku, Karak Kadrinu a Zhufbaru se spojují a pod velekrálem Thorgrimem Záštinošem vstupují do boje s ogry brodícími se přes řeku Aver. Právě když se ogři dostávají do úzkých, jejich síly jsou rozděleny řekou, přijíždí na scénu armáda mužů z Nulnu. Chyceni mezi trpaslíky a lidmi, jsou ogří řady smeteny největší koncentrací dělostřelectva dosud viděnou ve Starém světě a ogři jsou zcela zničeni. 2523 Bouře chaosu vypuká. Všechny průsmyky v Horách konce světa se stávají bojištěm a všechny trpasličí zástupy se shromažďují k válce. Pod vedením velekrále Thorgrima ctí trpaslíci svá spojenectví a brání svoje državy. Zatímco se kmeny orků shromažďují pod praporem Grimgora Železokožce, velekrál Thorgrim přikazuje králi Alriku Ranulfssonovi vyčistit Stříbrnou cestu od goblinů a napadnout horu Gunbad. Protože mu orci nejsou schopni vzdorovat, urovnává král Alrik mnoho záští s gobliny a získává zpět mnoho z dávno ztracených pokladů. Text z Anglického originálu Games Workshopu přeložil Horned Rat´s. Doupravil Dupi.