Speciální ( special ) jednotky
Kult zabíječů ( Slayers )
Trpaslíci jsou nade všechno velmi pyšní jedinci a velmi často nezvládají vlastní selhání nebo osobní ztrátu. Jestliže trpaslík utrpí nějakou hroznou osobní tragédii nedokáže ji překonat. Ztracená rodina, bohatství nebo nesplnění daného slibu, může velmi rozrušit mysl jakéhokoliv trpaslíka. Mladý trpaslík opuštěný svou láskou se často nedokáže smířit s ranou zasazenou jeho hrdosti. Ať už je příčinou cokoliv, trpaslík který utrpí to co on považuje za vážnou ztrátu cti, často opustí své společenství , svou rodinu a své přátele proto aby žil v dobrovolně přijatém vyhnanství.
Odchází ze svých domovských pevností tak daleko jak jen to je možné, aby putovali divočinou a přemýšleli nad mizérii svého života. Tím že opustí vše co je jim drahé, trpaslíci vědomě vyhledávají smrt tak že hledají a bojují s velkými monstry. Těmto trpaslíkům se říká Slayers. Jsou to strozí a málomluvní jedinci, kteří o sobě neradi mluví a kteří jsou často příšerně zjizvení následkem svých setkání s troly, obry, draky a dalšími monstry.
Zabíječi barví své vlasy jasně oranžovou barvou a tuží je prasečím tukem tak, aby trčely v znepokojivých úhlech. Jejich způsob života často vede k tomu že mnozí z nich dosáhnou svého úsilí a najdou smrt v drápech divoké bestie které čelili. Ostatní, v jistém slova smyslu úspěšnější, přežívají protože jsou odolnější, rychlejší nebo většinou odhodlanější. Tento proces přirozeného výběru vyplení všechny kteří nemají výjimečné schopnosti a tak si můžete být docela jistí, že každý Zabíječ kterého potkáte je výjimečně odolný, silný a psychopaticky nebezpečný.
Zabíječi jsou fascinující kult v trpasličí společnosti a mnoho slavných zabíječů dosáhlo činů výjimečné odvahy. Mladší zbíječi se často spolčují do skupin, někdy pod vedením staršího vůdce, od kterého se tak mohou naučit umění jak zabíjet monstra. Zlepšováním svých schopností tráví zabíječi tolik času kolik je to jen možné. Přestože hledají svou smrt, jsou trpaslíci neschopni vědomě prohrát boj a tak vždy vstupují do boje se snahou zvítězit.
Zabíječ obrů ( Giant slayer ) M3 WS5 BS3 S4 T4 W1 I3 A2 LD10
Zabíječ trollů ( Troll slayer ) M3 WS4 BS3 S3 T4 W1 I2 A1 LD10
Stojí 12 bodů za model. Velikost jednotky 5+ až nekonečno. Mají řadu seker.
Vybavení:
Můžou každého zabíječe trollů změnit na veterána ( Giant slayer ) ( +12 bodů za každý model ), muzikanta ( +10 bodů ), standartu ( +10 bodů ). Veterán může mít magickou zbraň až za 25 bodů.
Můžou mít magickou standartu ( až za 50 bodů ).
Platí pro ně pravidlo: Dědičná zášť, Neoblomný, Rozhodný, Nezlomný, Zabíječ, Sekery zabíječů, Smrtelná rána, Kult zabíječů.
Typ jednotky: Pěchota.
Zabíječ ( Slayer ): Všichni zabíječi mají zvláštní schopnost, která je dělá zvlášť nebezpečnými zejména proti obzvlášť odolným protivníkům. Při hodech na zranění je síla zabíječů ( včetně dalších modifikátorů za zbraně, např. velká sekera ) navýšena tak, aby byla stejná jako protivníkova odolnost ( nejhůře hází na 4+ ). Pokud je protivníkova odolnost menší než síla zabíječe ( včetně modifikátorů za zbraně ), nezíská zabíječ žádné navýšení síly. Například zabíječ ozbrojený velkou sekerou ( S5 ) bojuje s drakem ( T6 ): normálně by potřeboval hodit 5+ na zranění, ale díky jeho schopnosti zabíječe je jeho síla navýšena na 6 a proto zraňuje na 4+. Všimněte si že modifikátor pro hod na brnění je upraven podle navýšené síly, v tomto případě to je -3 za úder silou 6. Jestliže zabíječ bojuje s vyzáblým goblinem (T3), používá svou normální sílu 5 a proto zraní goblina na 2+, s upraveným hodem na brnění -2.
Sekera zabíječů ( Slayer Axe ): Zabíječi jsou zruční ve všech způsobech používání sekery a nesou si směs jednoručních a obouručních seker. Na začátku každého boje si jednotka zabíječů může vybrat jestli bude bojovat s dvěma sekerami ( bere se to jako dodatečná ruční zbraň ), nebo bude bojovat s jednou sekerou v obou rukách ( bere se to jako velká zbraň ). Jestliže zabíječ používá runovou sekeru, pak toto pravidlo přestává platit a zabíječ bojuje pouze s runovou sekerou jako jednoruční zbraní. Vybraný typ seker musí zabíječi používat až do skončení boje.
Nezlomný ( Unbreakable ): Nikdy neutíkají z boje, smrt je jejich odměnou. Všimněte si ale že zabíječi ještě nenávidí zelené kůže a krysy.
Kult zabíječů ( Slayer Cult ): Jedině model se zvláštním pravidlem Zabíječ může být připojen k jednotce zabíječů. Zabíječ hrdina nikdy nemůže být generálem.
Smrtelná rána ( Deathblow ): Je-li modelu s tímto zvláštním pravidlem v boji snížen počet životů na 0 životů ( útoky či zadupnutím, né však impact hity ), může využít zvláštního pravidla Smrtelná rána, které mu umožní zaútočit. Může zaútočit na jakýkoliv model, který je s ním v kontaktu a zaútočí stejně jako by probíhal normální boj. Pokud byl před smrtí v souboji, musí jít i tyto útoky do souboje. Pokud je Smrtící rána provedena, odstraňte model a pokračujte v boji.
Příběh:
Byl to Baragor, první král zabíječ, který zasvětil Grimnirovu svatyni v Karak Kadrinu jako útočiště všech zabíječů, a tak přivodil strmý vzestup kultu zabíječů. Často v těchto severních krajích Hor konce světa trpaslík složí závažný slib zabíječe. Jen velká hanba nebo porušená přísaha může dohnat trpaslíka k hledání vykoupení v Grimnirově svatyni a útěchu v ctihodné smrti. Po složení slibu zabíječe si trpaslík obarví vlasy jasnou červenou nebo oranžovou a vyholí si je do velkého hřebene natuženého zvířecím tukem nebo vápnem. Odmítají brnění a nosí zbraň zabíječů, sekeru, zatímco jejich těla jsou potetována znaky zasvědcenými bohu předku Grimnirovi v naději získat jeho přízeň v boji a zajistit si slavnou zkázu.
Zabíječi nemluví a hrozné hanbě, která je vedla dát se na tuto cestu, neboť to by jim jen přineslo další zneuctění. Jsou to samotáři, i mezi vlastním lidem, a nelibují si ve zpěvu a hodování jako mnoho jiných trpaslíků. V bitvě první zpívají svou labutí píseň, urputné bědování oznamující, že jejich skon je nevyhnutelný.
Má studia ukazují, že v minulých dobách došlo ke shromáždění celých armád zabíječů, aby čelily nějaké velké zkáze. Ač je těžké to popsat (já strávil mnoho hodin ověřováním této skutečnosti), i mezi kultem zabíječů je hierarchie. Bratrstvo Grimnira představuje nejoddanější ze všech zabíječů a jsou to často nejzkušenější (a tedy nejneúspěšnější) ze svých druhů. Postavení jiných zabíječů je ovlivněno činy, čím větší a smrtonosnější obluda, kterou zabili, tím větší úctě se těší u svých vrstevníků, ač je to velmi volný systém.
Je mnoho různých tvarů hřebenů přijatých členy kultu zabíječů. Já věřím, že jisté tvary symbolizují nepřátele, které zabíječ přemohl. Jeden hřeben například může značit zabíječe draků, zatímco hřeben se třemi ostny může znamenat, že zabíječ loví démony a jiné služebníky ničivých sil. Je také mnoho Grimnirových ochran. Věří se, že zabíječské tetování má sílu odrážet střely, je to Grimnirova vůle, že je trpaslíkovi umožněno hledat smrt na blízko proti nejmocnějšímu možnému nepříteli.Druhý příběh:
Starý trpaslík se zaklonil v křesle a vyčistil své hrdlo hlubokým kašlem.
„Dávno před tím, než jste byli pouhý toužebný lesk v očích svých otců, jsem bojoval s gobliny u břehů jezera Černé vody. Jako válečník mladého věku jedné stovky jsem byl hrdý, že mohu bojovat s velekrálem a jeho druhy. To byli dny, kdy goblini byli opravdoví goblini, nikoli ti vyzáblí zelení chudáci dnešních dní“.
Rudovlas podal fajfku ze své kapsy jednomu z posluchačů, aby ji naplnil.
„Nyní, jak jsem říkal, než byl velekrál zrádně zatažen do záhuby nad zledovatělým vodopádem, já měl dost štěstí, že jsem se setkal se zabíječem nesoucím jméno Garalth Ungrim. Od něj jsem se dozvěděl příběh prvního ze všech zabíječů, Gundruna, který byl nejlepším přítelem krále Skorriho Morgrimsona. Tito dva spolu vyrůstali jako bratři a bojovali bok po boku v mnoha bitvách. Jistě si dovedete představit čest, kterou cítil, když ho král požádal, aby ochraňoval jeho jediného syna Furgila, který se měl pokusit vniknout do nižších pater Karak Ungoru. Přísahaje věrnost králi, Gudrun následoval Furgila na jeho misi. Když byla skupina přepadena tlupou nočních goblinů doprovázených obrovským trollem, Gudrun udatně bojoval, aby zachránil princův život. Říká se, že přes šedesát hnusných goblinů leželo u jeho nohou, ale další stále přicházeli a šťastný úder poslal Gudruna do bezvědomí. Než temnota zahalila jeho zrak, spatřil Furgila odnášeného trollem“.
Malý houf, který se shromáždil kolem Durgrima, seděl v tichu unesen jeho příběhem.
„Když se probudil, zjistil, že je sám. Goblini ho nechali mezi mrtvými, pouze mu sebrali jeho kladivo a dokonce mu ukradli jeho boty. Gudrun sledoval trolla sestupuje bosý do temných hlubin Karak Ungoru, dokud nenalezl jeho doupě. Když nalezl jen mrtvé zohavené tělo trpaslického prince, narostl Gudrunův hněv tak, že sebral runovou sekeru mrtvého prince a jedinou ranou setnul odporného trolla. Gudrunova hanba, když nedokázal ochránit svého svěřence, byla tak hluboká, že se rozhodl nikdy se nevrátit do Karaz-a-Karaku a stanout před svým králem. Před svou smrtí nosil princ Furgil tmavě zrzavý vous, který mu záviděl každý trpaslík na této straně Hor konce světa. Ve svém žalu si Gudrun obarvil svůj vlastní vlasy a vousy na oranžovo v úctě k padlému princi. Nemoha splnit slip králi se Gudrun toulal po horách. Hledal smrt jako ukončení svého žalu, a tak strávil zbytek svého života lovením a zabíjením každého trolla, kterého našel. Do dnešních dnů si trpaslíci, kteří nemohou splnit přísahu, barví vlasy a vousy na oranžovo a nosí sekeru v úctě ke Gudrunovi a Furgilovi. Jako u Gudruna, nikdo nezná jeho osud, ale nikdo by neměl zapomenout jeho jméno“.
Starý Rudovlas potáhl z velké fajfky naplněné a zapálené pro něj. „Co je to za plevel?“, vykašlal velký podivně vonící kouř. „Už jsem kouřil seno, které chutnalo lépe“.
Kladiváři ( Hammerers )
Kladiváři jsou králova osobní stráž a proto zaujímají v pevnosti velmi vysoké postavení. Jsou to velmi zkušení bojovníci vybraní osobně samotným králem. Jestliže trpaslík prokaže svoji udatnost v průběhu mnoha bojů, může být vybrán aby se připojil ke kladivářům. Schopnosti, síla a odvaha ale sami o sobě nicméně nestačí. Kladiváři musí být zcela loajální ke svému pánovi a musí být schopen obětovat vše pro jeho ochranu. Mezi národy po celém světě jsou známí pro svou odhodlanost. Kladiváři jsou považováni za odhodlané dokonce i ostatními trpaslíky.
Povinnost vůči králi a državě je pro trpaslíky posvátná věc. Trpaslík který složil přísahu že bude sloužit králi obětuje raději vlastní život než by čelil hanbě svého selhání. Král, obklopený svými kladiváři, s chmurným odhodláním, nepoddajný a pevný, je uprostřed davu živým ztělesněním trpasličího ducha.
Symbol vazby mezi lordem a jeho Kladiváři je zbraň kterou používají. Všichni jsou vyzbrojeni těžkým, ale dokonale vyváženým obouručním kladivem. Toto kladivo je dar bojovníkovi kterým se pečetí přísaha mezi ním a jeho lordem. V bitvě je pohled na ohromná kladiva, která se pravidelně zvedají a dopadají kolem královy standarty, inspirací pro zbytek zástupu který pak zdvojnásobuje své úsilí vydržet.
Keeper of the Gate ( veterán ) M3 WS5 BS3 S4 T4 W1 I2 A3 LD9
Kladiváři M3 WS5 BS3 S4 T4 W1 I2 A2 LD9
Stojí 14 bodů za model. Velikost jednotky 10+ až nekonečno.
Mají jednoruční zbraň, velkou zbraň a těžké brnění.
Vybavení:
Můžou mít štít +1 bod za každý model.
Můžou jednoho změnit na veterána ( Keeper of the Gate ) ( +10 bodů ), muzikanta ( +10 bodů ), standartu ( +10 bodů ). Veterán může mít magickou zbraň až za 25 bodů.
Můžou mít magickou standartu ( až za 75 bodů ).
Platí pro ně pravidlo: Dědičná zášť, Neoblomný, Rozhodný, Štítová zeď, Stubborn, Královská stráž.
Typ jednotky: Pěchota.
Královská stráž ( Kingsguard ): Pokud je v této jednotce trpasličí generál, může každý člen této jednotky přijmout výzvu ( challenge ). Toto zvláštní pravidlo platí, dokud je generál v jednotce.
Příběh:
Je velkou ctí být povolán do válečného bratrstva kladivářů. Kladiváři jsou hlavními strážci krále a tedy nejvěrnější ze všech. Jak se sluší na válečníky královského klanu, kladiváři se těší vysokému postavení v trpasličí společnosti, stejné jako jakýkoliv řemeslník či mistr.
Aby se válečník klanu stal kladivářem, musí předvést divokou odvahu a odhodlanost v bitvě. Postavení kladiváře je propůjčeno jen královským jmenováním v dlouhém a prestižním obřadu, kterou mohu možná přirovnat k udílení rytířství, jež vrcholí darem velkého kladiva. Tato zbraň spečeťuje přísahu provedenou kladivářem a je symbolem posvátné povinnosti, kterou na sebe bere.
I na standardy trpaslíků jsou kladiváři neústupní, zajisté mimo mé chápání. Pokud chrání trpaslíka královské krve či dokonce krále, pak jsou ještě neústupnější. Při svém bádání jsem také zjistil, že kladiváři stojí na hlídce u královských komnat a celé ty hodiny nepromluví a nikomu nedovolí projít, pokud jim není nařízeno jinak.
Hlavní mezi všemi kladiváři je strážce brány. Je to on, kdo nosí kolem krku klíče od královských komnat, jediný trpaslík pevnosti krom samotného krále, který má takový klíč, takže nikdo nemůže vstoupit bez jeho vědomí.
Některé svazky naznačují, že jmenování kladivářů královskými osobními strážci a ochránci se táhne zpět k vládě krále Morgrima Černovousa v roce -1245. Pokud se dá těmto zprávám věřit, byl to Kadrin Rudovlas, který byl zcela prvním kladivářem. Nejasná zmínka v knize nenávisti hory Gunbad se týká návštěvy krále Morgrima Černovouse ve zlatých dolech ve snaze posílit morálku opevněných hornínů, kteří vydrželi mnoho gobliních nájezdů.
Ironicky, když král obhlížel kovárny, hordo načních goblinů pronikla zdmi dolů ve stovkách. Královi osobní strážci, tehdy válečníci královského klanu, byli zaplaveni, taková byla divokost a náhlost útoku. Byl to Kadrin, tehdy mistr řemeslník potící se nad kovadlinou kovárny, který první reagoval na královy potíže. Popadl své kladivo a přispěchal na pomoc svému pánu, načež ostatní kováři následovali jeho příkladu. Společně si probojovali cestu z dolů a unikli. Za tento udatný čin král Kadrinovi Rudovlasovi věnoval runové kladivo a já věřím, že od této události se odvozeuje darování velkého kladiva při jmenování kladiváře. Kadrinův příběh zde neskončil, ale je třeba říci, že pokud je pravdivý, velká tradice trpaslíků byla toho dne zahájena a kladiváři jsou od té doby ochránci králů.
Druhý příběh:
Durgrim Rudovlas se odmlčel ve svém vyprávění na dost dlouho, aby mu mladá výčepní přinesla další korbel piva. Prolít obsah nádoby hrdlem byla záležitost několika vteřin, a pak poděkoval mladé trpaslici strohou úklonou.
„Jak jste se stal kladivářem, pane, pokud ode mě není příliš troufalé se zeptat?“. Podávaje prázdný korbel zpět šenkýřce, naznačil jí, že ho má opět naplnit. „Skrz tvrdou práci, šikovnost a mnoho zkušeností, jak ti řekne každý dobrý válečník. Nejsou žádné krátké návody, jen rychlá smrt“. Nálada starého trpaslíka se stávala ponurá a nevlídná. Trpaslíci nikdy o bitvách nemluvili snadno. Pro trpaslíky byla bitva povinné zlo, která si v jejich rase vybrala těžké oběti, za dlouhé roky bojů.
„Je to můj rod, který zajistil, že jsou kladiváři do dnešních dní osobní stráží trpaslických pánů“. Několik mladých trpaslíků si mezi sebou cosi zamumlalo. Starý Rudovlas byl proslulý svými výstředními příběhy, ale toto bylo opravdu přehnané prohlášení. Jeden pohled na zachmuřený obličej starého trpaslíka stačil, aby ztichli.
„Jak jsem řekl, byl to můj praprapraprapradědeček, nikdo menší než samotný Kadrin Rudovlas. V těch dnech pracoval jako řemeslnický mistr v kovárnách u zlatých dolů Gunbadu. Král Morgrin Černovous se rozhodl poctít doly svou návštěvou, aby pozdvihl morálku po letech krutých bojů. Krutý osud tomu chtěl, že se tak stalo v den, kdy prokletí noční goblini prorazili stěny dolu. Král jim byl vydán na milost a nemilost, neboť jeho malá osobní stráž byla zaplavena, když se stovky brebentících goblinů valily do dolu. Když padl poslední králův strážce, Kadrin Rudovlas, spatřiv zoufalou situaci, popadl kladivo, které používal k práci se zlatem, a vyrazil z kovárny bránit svého pána. Když viděli jeho odvážný čin, ostatní kováři ho následovali. Popadli svá kovářská kladiva a pomalu vyčistili ústupovou cestu z dolů“. Durgrim zcela umlčel mladíky v davu. Každý trpaslík v hospodě byl ponořen do příběhu.
„Jako odměnu daroval král Kadrinovi skvostné runové kladivo“.
Nadšený mladý trpaslík nemohl unést své rozčilení a skočil mu do řeči: „Bylo to to samé kladivo, které hodil do Černé vody, aby se nedostalo do orčích rukou?“.
Durgrim sáhl k opasku a zdvihl vlastní kladivo. Byly na něm vyryty složitě tvarované runy. Duha barev tančila po místnosti, když se světlo svic odráželo od dokonalých ploch mnohoúhelných drahokamů upevněných v kovu. „Takové legendě byste měli věřit“. Starý trpaslík pomalu vstal od stolu. Zastrčil kladivo zpět za opasek, zvedl starý obnošený plášť a vykročil z hospody. Ve dvěřích se otoči a dal ještě jednu radu: „Jednu věc se naučíte, až budete stárnout. Nebudete věřit všemu, co slyšíte“.
Horníci ( Miners )
Trpaslíci mají neuhasitelnou touhu po zlatě a tak budují hluboké šachty pod horami při pátrání po dalších zásobách, ale samotné zlato není jedinou příčinou jejich zájmu o dolování. Drahokamy a další rudy jsou také velmi ceněné, protože mnoho trpasličích řemesel je závislých na jejich pravidelných dodávkách.
Trpaslíci jsou ideálními horníky, jejich síla a vytrvalost je předurčují k znamenitému ovládání krumpáče, kladiva a lopaty. Mají také dobrý instinkt pro kámen, vědí kde je nejvhodnější kopat a kde vzpěrami vyztužit části tunelů. Zhroucení a další nehody jsou velmi ojedinělé. Čím je důl větší, tím více se zde objevují mechanické zařízení. Pevně ukotvené parní motory táhnou bez přestání řetězy, které vytahují nákladní vozy ven z hlubiny. Některé klany dokonce používají moderní vrtačku vynalezenou inženýry. Ale jakkoliv je tato vrtačka dobrá, nikdy nemůže nahradit schopnosti a dovednosti trpasličích horníků.
Ve chvíli kdy jde trpasličí država do války, mnoho hornických klanů pošle do bitvy své bojovníky. Z hrdosti na svou profesi, si berou spíše krompáče než sekery, ale díky jejich dovednostem v zacházení s krompáčem, není krompáč místo sekery žádná nevýhoda. Navíc, mít v armádě takto vyzbrojené jednotky přináší nejednu výhodu. Miners mohou používat své schopnosti k hloubení tunelů pod nepřítelem a díky tomu tak mohou získat výhodu překvapení.
Prospector ( veterán ) M3 WS4 BS3 S3 T4 W1 I2 A2 LD9
Horníci M3 WS4 BS3 S3 T4 W1 I2 A1 LD9
Stojí 10 bodů za model. Velikost jednotky 10+ až nekonečno.
Mají jednoruční zbraň, velkou zbraň a těžké brnění.
Vybavení:
Můžou jednoho změnit na veterána ( Prospector ) ( +10 bodů ), muzikanta ( +10 bodů ), standartu ( +10 bodů ).
Veterán může mít Parní vrták ( + 25 bodů ).
Jednotka může mít Trhavou nálož ( +2 body za model ).
Platí pro ně pravidlo: Dědičná zášť, Neoblomný, Rozhodný, Podzemní postup.
Typ jednotky: Pěchota
Podzemní postup ( Underground Advance ): Horníci jsou proslulí díky používání svých rozsáhlých znalostí podzemních tunelů, díky kterým snadno najdou cestu do nepřátelského týlu a jsou schopni se objevit na bojišti ze zcela nečekaného směru. Horníci nesmí být umístěni na stole na začátku bitvy, umísťují se podle zvláštního pravidla Zálohy ( Ambushers ). Místo toho, od začátku druhého kola trpasličího hráče si hoďte kostkou: na 3+ se horníci vykopou před začátkem pohybů. V pohybové fázi kola ve kterém se vykopou, mohou horníci vstoupit na bojiště kdekoliv z hrany stolu a bude se řídit pravidly pro pohyb jednotky. Jestliže se horníci nevykopou po celou dobu hry, zřejmě se ztratili v tunelech a považují se, jako by prchli z bojiště. Při vykopání mají horníci lehký kryt ( soft cover ).
Parní vrták ( Steam Drill ): parní vrták je složité důlní zařízení, které je možno použít i na bojišti. Malý parní stroj, poháněný obvykle alkoholem se používá k pohonu kladiva takovou silou, že může bez problémů rozbíjet skálu. Pokud trpasličí jednotka horníků používá pravidlo „podzemní postup“ a je vybavena parním vrtákem, může přehazovat hod na vykopání každé kolo do doby než se vykopou. Představuje to horníky kteří se prokopali přímo skrz skálu! Parní vrták je zároveň nepříjemná obouruční zbraň v boji zblízka, která udeří poslední a dávající +3 k síle majitele.
Trhavá nálož ( Blasting charge ): Horníci mají velké zkušenosti s používání střelného prachu při odstřelování cesty k uloženým nerostům. Není třeba dodávat že tyto destruktivní zkušenosti mohou být velmi užitečné během bitvy a obléhání. Trhavá nálož je pouze na jedno použití. Používá se jako střelná zbraň s dosahem 4 palce, silou 4, Průraznost ( -1 AS ), Ohnivý útok, Pohotová palba ( nemají -1 penalizeci na zásah za pohyb a střelbu . Jestliže střílejí, musí střílet všichni co mají trhavé nálože.
Příběh:
Jak by jeden očekával od rasy dlící téměř neustále pod zemí, role horníků je velmi ceněna a velebena. Hornický cech v jakékoliv državě je druhý hned za inženýrským cechem ve významu a vlivu, někdy může být až polovina dospělých trpaslíků klanu zaměstnána jako horníci a některé klany sestávají zcela z hornických rodin.
Přestože můžeme k popsání těchto trpaslíků použít označení ‘horník’, je mnoho, mnoho podmnožin tohoto povolání. Trpaslické hornictví je velmi složité a členové hornických skupin mají specifické úkoly, pro trpaslíky je to mnoho více než prostě mlátit nástrojem do skály. Řádná příprava a údržba dolů je jedna oblast odbornosti, měření a rozbor skály a rudy další. Je mnoho překrývání s inženýry, zejména po té, co se nové věci jako jsou odstřelovací nálože, výbušniny ze střelného prachu používané k odlomení velkých částí skály, a parní kladiva a vrtáky staly běžnějšími. V každé z těchto mnoha oblastí se trpaslíci specializují na konkrétní druh rudy či skály. Někteří jsou uhelní horníci, jiní železní, další hledají drahokamy, zatímco mnozí jsou zcela oddáli hledání vzácných kovů. Nejlepší způsoby, jak najít a vytěžit tyto rudy, jsou často klanová tajemství a nemálo záští bylo zaznámo na účet jiných klanů pokoušejících se vyzvědět techniky konkrétního klanu.
Jako ochmířenec se trpaslický horník začne učit svému řemeslu jako pomocník při převážení rudy z dolu do tavicích pecí, kde se učí, jak rozlišit různé typy skály. Pak postoupí k podepírání důlních šachet, a pak pracuje u samotné těžby, nejprve s krumpáčem, ale později se sofistikovanějšími nástroji. Za mnohá desetiletí se horník může přesunout z jednoho druhu rudy na jiný a jeho znalosti se rozšíří stejně jako prohloubí. Cechovní mistři jsou ctihodní horníci, kteří používají čich, dotyk a sluch k rozpoznání skrytých ložisek a mohou ovládat důlní stroje v téměř naprosté temnotě.
Samotné doly tvoří nejvzdálenější oblasti každé državy. Než by byly opuštěny jako doly jiných ras, doly trpaslíků se mění do chodeb, komnat a síní důlními skupinami a kameníky. I nejnádhernější trůní síně nebo pokladnice kdysi začínaly jako prosté doly. Jak horníci následují ložiska rudy, država se rozšiřuje. To se může cizincům zdát náhodilé, jelikož galerie a chodby jsou často spletité. Pro snažší orientaci mají trpaslíci zavedenou slovní zásobu k popsání oblastí državy, jak je odhaleno jinde.
Druhý příběh:
Když bloumal zpět k hospodskému pultu, padlo Rudovlasovo oko na hromadu lopat a krumpáčů opatrně složených u kraje stolu.
„Nějací mladíci pracují dole v dolech?“, zeptal se a odpovědí mu bylo několik opatrných přikývnutí od mladých trpaslíků opile skrčených nad nálevním pultem.
„Dobře“, zvolal a tvář se mu roztáhla do širokého úsměvu, „Hornictví, to je řádná trpaslická práce, žádná taková nepořádná, Grungni ví jaká. Jen dobrý, poctivý kámen a kov, to je hornická práce. Ale doly už nejsou co bývaly“, pokračoval doprovázen zvukem trpaslických hlav žuchnuvších na stůl. „Byly časy, kdy jste nemuseli narubat více než pár palců a našli jste valoun zlata či naleziště železné rudy. Ne jako v horách dnešních dnů, vše je již pryč, takže vy můžete kopat celé týdny, abyste nalezli kousek špatné mědi. A nikdo dnes nezná chodby, které používali staří důlmistři. Mohli jste jít kamkoli měsíc, aniž byste spatřili dení světlo, tak by to mělo být. Několik starých, řádných horníků zná tajemství tajných vchodů a východů z jeskyní kolem, ale byly časy, kdy jste se mohli zeptat horníka ve Zhufbaru na chodby pod Karak Zornem a on nakreslil mapu z paměti. Vy mladí aspoň víte, jak se ohánět krumpáčem, to věřím, ať už pro kus zlata nebo zatracenou elfí hlavu“.
Lamželezové ( Ironbreakers )
Většina Karaz Ankor leží pod zemí. Od vysoko se tyčících sálů a labyrintů chodeb až po nekonečné tunely hluboko v podzemí. Šachty těchto nespočetných dolů sousedí s tmavými a nebezpečnými doupaty goblinů a skavenu. Je to součást věčné sféry která zůstává záhadou všem trpaslíkům a jejich dědičným nepřátelům.
Lamželezové střeží hluboké a opuštěné tunely před všemi druhy zabijáckých kreatur, které by byly schopné državu napadnout. Většinu svého času tráví pod zemí, v nejhlubších a nejméně navštěvovaných částech pevnosti. Na těchto temných místech jsou rizika léčky a závalů samozřejmostí, a proto jejich přežití často závisí na dobrém brnění. Proto Lamželezové používají znamenitou výbavu z gromrilového brnění, vyrobenou kováři državy a jejíž používání je znamením cti pro tuto vybranou skupinu bojovníků.
Taková je jejich pověst, že ve chvílích kdy se shromažduje veškerá síla trpasličích vojsk, jsou Lamželezové nezřídka vyzváni, aby se k ní připojili. Ale na jednu bitvu pod slunečními paprsky, ironbreakers vybojují tucet bitev ve tmě hluboko pod horami.
Ironbeard ( veterán ) M3 WS5 BS3 S4 T4 W1 I2 A2 LD10
Lamželezové M3 WS5 BS3 S4 T4 W1 I2 A1 LD10
Stojí 14 bodů za model. Velikost jednotky 10+ až nekonečno.
Mají jednoruční zbraň, štít a Gromrilové brnění.
Vybavení:
Můžou jednoho změnit na veterána ( Ironbeard ) ( +10 bodů ), muzikanta ( +10 bodů ), standartu ( +10 bodů ). Veterán může zdarma vyměnit štít za Drakefire pistoli, také může mít cinderblast bomby ( +15 bodů ).
Můžou mít magickou standartu až za 50 bodů.
Platí pro ně pravidlo: Dědičná zášť, Neoblomný, Rozhodný, Štítová zeď z Gromrilu.
Typ jednotky: Pěchota.
Štítová zeď z gromrilu ( Shildwall of Gromril ): Modely s tímto zvláštním pravidlem mají stále +1 bonus na obraný hod ( Parry save, celkově 5+ ward save ), né jen v kole ve kterém na ně bylo zaútočeno.
Cinderblast bomba: Tato zbraň střílí pravidlově jako katapult, ale může pochodovat a střílet ( né běžet ) s následujícími hodnotami a úpravou pravidel. Dostřel 2-8 palců, síla 3 ( 6 ), Průraznost ( -1 AS ), Vícenásobné zranění ( D3 životů ). Jestliže padne na dělostřelecké kostce výbuch ( misfire ), hoďte D6. Na 1 položte střed malé templáty na vrhač a zjistěte jeho poškození. Na 2+ je nefunkční a nedojde k akci. Všimněte si, že model vybavený Cinderblast bombami jich má dostatek na celou bitvu.
Příběh:
Válečníci bratrstva lamželezů mají obtížný úkol: obranu a stálou bdělost v Ungdrin Ankoru, prastaré podzemní silnici trpaslíků, která v dávných dobách spojovala všechny hlavní državy Hor konce světa. Většina této podzemní cesty je nyní v troskách a nebezpečné obludy si v ní udělaly svá doupata. Gromrilové brnění, které lamželezové nosí, nejtvrdší a nejodolnější existující látka, není jen odznakem cti, ale také nutná ochrana proti nebezpečím, kterým čelí.
Lamželezové jsou mistry boje v chodbách a občas nosí široké štíty. Úzké průzory v každém štítu umožňují prostrčit pistole a jiné střelné zbraně. Štít je navržen k zablokování úzkých chodeb účině poskytuje dočasnou ocelovou zeď, dokud nejsou shromážděny posily nebo připraveny nálože na zasypání chodby. Druhotné použití je k zatlačení goblinů a podobných do pastí a větších místností, kde se s nimi dá snadněji bojovat. Také se používají motyky na dlouhé násadě, kterými lze útočit na větší tvory zpoza bezpečí širokých štítů, kdy dva trpaslíci, jeden se štítem a druhý s motykou, jednají jako tým k přemožení nepřítele.
Druhý příběh:
„Dole v dolech je práce nebezpečná“, vykládal Durgrim mávaje korbelem, když se vrátil zpět do hospody, míře přímo k nálevnímu pultu. „Ne tak nebezpečná, jak by mohla být, jelikož naši předkové sestavili lamželeza. Od hlavy po paty v nejlepším gromrilovém brnění, jen nejodvážnější goblini, trollové či krysí muži nestáhnou ocas, když se setkají tváří v tvář s lamželezem. A dokonce když se propadne strop, ne strop kvalitních trpaslických chodeb, ale gobliní tunely jsou fušérská práce, v devíti případů z deseti zase vyleze, opráší se a vrhne se zpět do boje, ne jako vy mladá štěňata…“.
Válečné stroje
Je vzácná trpasličí armáda, která není podporována několika mocnými válečnými stroji. Dělové koule sviští vzduchem zatímco záštimety vrhají runami popsané kameny na hlavy nepřátel. Šípomety zářící runovou magií vrhají lesknoucí se šípy do řad nepřátel.
Dělo ( Cannon )
Pouze nejschopnější inženýři mají potřebné schopnosti nutné k výrobě správného děla. Je samozřejmě možné snadno vyrobit bronzové dělo v jednoduché formě a dřevěném rámu, ale takové dělo se dříve či později roztrhne, jak to podřadné věci s oblibou dělají. Jen skutečný mistr dokáže udělat dělo z oceli, protože jen mistr dokáže vytvořit stroje a nářadí nutné k výrobě takového děla. Jenže i nejdokonalejší zbraň může být zničená kvůli špatnému střelnému prachu. Míchání směsi v tom správném množství a úprava správné výbušnosti je uměním samo o sobě. Zkoušení nového děla může trvat staletí a po tu dobu se stává součástí klanu který dělo vyrobil (je to podobné jak s oblíbenou dcerou), je mu věnována veškerá možná péče neboť toto dělo nese na svých širokých kolech hrdost celého klanu.
Dělo se řídí pravidly uvedenými v pravidlech Warhammeru. Všimněte si, že trpasličí dělo je ze dvou popsaných to menší.
Dělostřelecká posádka
Dělo M- WS- BS- S10 ( D6 W ) T7 W3 I- A- LD-
Posádka M3 WS4 BS3 S3 T4 W1 I2 A1 LD9
Stojí 120 bodů za model.
Má tříčlennou posádku. Velikost jednotky 1.
Mají jednoruční zbraň a lehké brnění.
Můžou mít inženýrské runy až za 100 bodů.
Platí pro ně pravidlo: Dědičná zášť, Stubborn.
Typ jednotky: Válečný stroj.
Příběh:
„Jestli se někdo postará o osvěžení mého jazyka, pak budu možná pokračovat“. Starý Rudovlas, jak byl nejběžněji znám mezi trpaslíky, kteří často navštěvovali krčmu U černého draka, vypil další bečku Bugmanova piva. Narozdíl od mnoha mladších trpaslíků, kteří již leželi spící na stole, on vykazoval jen malé známky opilosti. Jeho červený cibulovitý nos byl jasný ukazatel, že je ostříleným veteránem v pití.
„Kdysi, když jsem byl mladík, všechny staré příběhy o minulosti naplnily tento výčep lidmi dvakrát tolik, všichni dychtiví slyšet moudrá slova a předat je svým dětem“. Durgrim si vzal od výčepního čerstvě naplněný korbel a zdvořile mu poděkoval.
„S těmi hypermoderními vymyšlenostmi, jako jsou hydroděla a plamenokoptéra, je těžko podivit se, že vaše generace je pozorná jako troll. Ja pamatuji svého pradědečka, když mi vyprávěl o dni, kdy inženýři vynalezli střelný prach. Nyní nechci znevažovat inženýrský cech, ač je to dav nebezpečně potřeštěných šílenců, ale jsou mezi nimi trpaslíci, kteří chtějí, abyste věřili, že vynález střelného prachu byl zcela záměrný“. Durgrim se pro sebe zachichotal. „Zkuste to říct tomu ubohému trpaslíkovi, který zjistil, že je vymrštěn ke klenbě jeskyně. Trvalo několik dní, než ten nepořádek uklidili. Ve stropě je dodnes promáčklina nebo dvě“.
Několik shromážděných trpaslíků propuklo ve smích. „Přes všechno jejich neumění dobře vědí, jak dělat dobrá děla. Jen výjmečně vidíte trpaslické dělo vybuchnout, ne jako ty nekvalitní, laciné, příliš velké práskající zbraně, na které jsou tak hrdí lidé Říše. Velké dělo, cha“. Vyplivl Durgrim své opovržení. „Jediné, co je na nich velké je, že to byli trpaslíci, kdo je vynalezl. Trpaslická děla jsou vyrobena navěky. Dokonce jsme uvažovali vzít do boje jedno, které je přes pětset let staré. Pokud inženýr, který ho vyrobí, nemá vous po své boty, nemá dělo hodnotu železa, z něhož je vyrobeno. Chápete, inženýr musí být dost starý, aby byl schopen pomoci runotepcům vytesat správné runy. Jsem přesvědčen, že budeme litovat dne, kdy jsme svěřili tajemství střelného prachu lidem. Nebude to dlouho trvat a obrátí se proti svým tvůrcům“.
Posluchači mumlali v obecném souhlasu se starým Rudovlasem.
„Není nic, co může udělat dělo, čeho by nedosáhl odhodlaný trpaslík s kladivem“.
Katapult ( Grudge Thrower )
Katapult byl původně jednoduchý vrhač kamenů, který se používal k ovládání přístupů k trpasličím državám. Během „Války odplaty“ se stalo praxí vyrývat svou zášť do kamenů, které se používaly jako střelivo. Tak velká byla zlost trpaslíků na zrádné elfy.
Ani po skončení této války, nenastal pro trpaslíky mír, neboť jedna po druhé padaly trpasličí državy do rukou zelených kůží nebo krysích lidí. Stále nové kapitoly byly přidávány do Knihy zášti, jak byli trpaslíci ze zbylých držav poráženi. Trpaslíci si odnášeli sebou kamenné úlomky ze svých ztracených království a oživili starý zvyk vyrývání run, které popisovali bezpráví jež bylo na nich spácháno a které přinášeli prokletí jejich nepřátelům. Během dlouhého obležení Karak Azgul používali trpaslíci tyto kameny jako střelivo, kdy doslova vrhali svou zášť zpět na své nepřátele. Od té doby se stalo samozřejmostí pečlivě vybírat a připravovat kameny které budou vystřeleny a mnoho zkušených inženýrů zastává názor, že stroj je jen tak dobrý jako skála kterou vrhá.
Katapult se řídí pravidly pro katapulty popsanými v pravidlech Warhammeru.
Katapult M- WS- BS- S- T7 W3 I- A- LD-
Posádka M3 WS4 BS3 S3 T4 W1 I2 A1 LD9
Stojí 80 bodů za model.
Má tříčlennou posádku. Velikost jednotky 1.
Mají jednoruční zbraň a lehké brnění.
Můžou mít inženýrské runy až za 100 bodů.
Platí pro ně pravidlo: Dědičná zášť, Stubborn.
Typ jednotky: Válečný stroj.
Šípomet ( Bolt Thrower )
Šípomet je jednoduše velká verze kuše, která je schopná střílet těžké šípy na velkou vzdálenost. Inženýři soutěží mezi sebou navzájem ve snaze vyrobit šípomet s větším dostřelem, rychlejším nabíjením nebo lepší přesností. Přesto trpaslíci nejvíce věří ve starý osvědčený šípomet, který po generace spolehlivě funguje. Šípomet zůstává důležitou součástí trpasličího arzenálu, protože jde snadno vyrobit, je levný na údržbu a je dostatečně přesný na to, aby při dobrém výstřelu dokázal sestřelit monstra jako jsou draci nebo trolové. Jeho střelba pomocí přímé trajektorie a fakt že je to jednoduché zařízení, z něj činí velmi efektivní zbraň pro podzemní boj, která se navíc obejde bez kouře, který snižuje všude kolem viditelnost a škrábe v krku.
Šípomet se řídí pravidly pro balisty v pravidlech Warhammeru.
Šípomet M- WS- BS- S- T7 W3 I- A- LD-
Posádka M3 WS4 BS3 S3 T4 W1 I2 A1 LD9
Stojí 55 bodů za model.
Má tříčlennou posádku. Velikost jednotky 1.
Mají jednoruční zbraň a lehké brnění.
Můžou mít inženýrské runy až za 100 bodů.
Platí pro ně pravidlo: Dědičná zášť, Stubborn.
Typ jednotky: Válečný stroj.
Hydrokoptéra ( Gyrocopter )
Hydrokoptéry jsou létající stroje jejichž rotory jsou poháněny promyšleným parním strojem lehké váhy. Tyto stroje jsou schopné startovat kolmo od země nebo dokonce se vznášet na místě. Hydrokoptéry byly vynalezeny cechem trpasličích inženýrů pro leteckou přepravu členů cechu. Je snadné si domyslet proč trpaslíci tyto stroje vynalezli, stačí se podívat na vysoké hory v okolí državy. Vynálezce našel pravděpodobně inspiraci při sledování draků, kteří útočí dolů z horských útesů. Spojil při tom představu křídel poháněných motorem, který se používá k pohonu vrtacího stroje, a setrvačníku z brousícího stroje. Hydrokoptéry mohou snadno startovat mezi vrcholky hor stejně jako jsou vysoké věže ideální místo pro přistání.
Hydrokoptéry umožňují pevnostem udržovat kontakty mezi sebou navzájem tím, že létají přímo přes těžký hornatý terén, který je často zamořen nepřáteli. Zásoby a zprávy mohou být shazovány z Hydrokoptéry přímo na sužované trpasličí osady, kterým tak umožňují déle vydržet než dorazí pomoc. Při boji dávají Hydrokoptéry trpasličím armádám výhodu rychlosti a schopnost udeřit kdekoliv na bojišti, což do té doby trpaslíci, kteří nepoužívají jízdní jednotky, citelně postrádali.
Hydrokoptéra je jedinečné zařízení, které kombinuje některé vlastnosti válečného stroje s vlastnostmi létajících jednotek.
Hydrokoptéra ( Gyrocopter ) M 1 ( lítání ) WS4 BS 3 S4 T5 W3 I2 A2 LD9
Stojí 80 bodů za model. Velikost jednotky 1.Trpasličí armáda může obsahovat 6 hydrokoptér ( do 2999 bodů ) a 12 ve velké armádě ( nad 2999 bodů ).
Má jednoruční zbraň a parní dělo.
Může si zdarma vyměnit parní dělo za brimstore zbraň.
Půlka Hydrokoptér v armádě si může za 20 bodů na model přikoupit Vanguard rozmístění.
Platí pro ně pravidlo: Dědičná zášť, Neoblomný, Brnění koptéry, Skákavé bomby, Letec.
Typ jednotky: Zvláštní.
Brnění koptéry ( Armoured Copetr ): Hydrokoptéra má 4+ hod na brnění.
Parní dělo ( Steam Gun ): Hydrokoptéra je vyzbrojen parním dělem, které dokáže vypustit krupobití olověných kuliček podobně jako dělostřelecký šrapnel. Pro znázornění výstřelu z parního děla používejte plamennou šablonu. Umístěte šablonu širokým koncem na cíl tak, aby se úzký konec dotýkal ústí děla. Všechny modely, které jsou pod šablonou celé, jsou automaticky zasaženy. Modely, které jsou pod šablonou pouze částečně jsou zasaženy na hod 4+. Parní dělo nemůže použít reakci „stát a střílet“. Dostřel – plamenná šablon, síla 3, Průraznost ( -1 brnění ).
Brimstone zbraň: Hydrokoptéra si ho může zdarma vzít místoparního děla. Dostřel 18 palců silou 5, Průraznost ( -1 od brnění ), Trpasličí výroba ( nemá -1 na reakci stát a střílet ), Ohnivý útok, Více výstřelů ( D3 ), Rychlá palba ( může se bez postihu pohybovat a střílet ).
Skákavé bomby ( Dive Bomb ): Jen jednou za hru. Během pohybu má tento model zvláštní pravidlo skákavých bomb, pokud neprchá, nebo v tomto kole neútočil. Vyberte jednu nepřátelskou jednotku přes kterou hydgokoptéra v tomto kole letěla. Pro určení rozsahu útoku hoďte dělostřeleckou ( artillery ) kostkou, výsledné číslo je počet způsobených zásahů. Jestliže padne selhání ( misfire ), Hydrokoptéra má jeden ztracený život bez záchraného hodu na brnění. Skákavé bomby mají sílu 3 a Průraznost ( -1 AS ). Jestliže Hydrokoptéra použije bomby, nemůže v tomto kole jakokoliv znovu střílet.
Příklad použití Hydrokoptéry:
Přeletí 20 palců a zahodí bomby ( jen 1x za hru ).
Přeletí 20 palců a nemůže dělat nic ( když už je bez bomb ).
Přeletí 10 a fluše templátu či použije druhou zbraň.Příběh:
„Když se podzemní cesta začala hroutit pod všemi těmi zemětřeseními a podobně, inženýři vynalezli jinou cestu, jak si předávat zprávy mezi pevnostmi“, vysvětloval Durgrim a položil svůj korbel na hlavu trpaslíka, který se před ním zhroutil na stůl. „Nemohli jít pod zemí a všude bylo spousta orků a trollů a podobných, takže nemohli jít po zemi. Nějakou bystrou mysl napadlo, že by se dalo jít nad zemí a byla vymyšlena hydrokoptéra. Má velké čepele poháněné parním motorem, vrcholem výroby motorové techniky, říkal mi jeden inženýr. A může odstartovat z malého prostoru a letět kolem horských vrcholků bez starostí, co je dole“.
Volná ruka napodobila snášející se hydrokoptéru, přelétla přes stůl a přistála na váčku s tabákem trpaslíka sedícího naproti, než se vrátila s nákladem do své fajfky.
„Pak jednoho trpaslického pána, zemana Orgri mám ten dojem, napadlo umístit na jednu dělo. Pilot, jak říkají šílenci, který létá na tom krámu, musí být bláznivý jako hobit, aby tam sedl, jinak to nechápu. Trpaslík by měl mít své nohy na zemi, lépe několik stovek stop pod ní. Ale jsou to rychlí malí blázni, to mohu říct, a použitelní, když se mají dostat za nepřítele a naplnit mu kalhoty sekaným olovem“.
Modely maloval Vrinkl, Barevné schéma navrhl Dupi, Fotila Lucie. Text z Anglického originálu Games Workshopu přeložil Horned Rat´s a Dupi.